söndag 11 april 2021

Linus Löfgren: Resan Mot De Röda Öarna

Titel: Resan Mot De Röda Öarna
Författare: Linus Löfgren
Sidantal: 217
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Plötsligt hörde Nimo en sång, lika vass och kall som känslan av en vattendroppe som rinner nerför en istapp. Han tittade ner och såg rakt in i ett gult öga med smal pupill.

En benig hand sköt hastigt upp och tog tag i hans ben. Nimo försökte skrika, men ljudet påminde om en råttas pip.

Nimos trygga liv på Ringöarna förändras på ett ögonblick. Tillsammans med sina vänner dras han med på ett magiskt äventyr som kommer förändra honom och planeten Andar för alltid.

Mina tankar:

Detta är författaren Linus Löfgrens debutbok. Det är en fantasybok som riktar sig i första hand till ungdomar i åldern 9-12. Det är den första boken i serien Sagan om Vattenfolket och denna kom ut 2018.

När jag började läsa denna så trodde jag att det skulle vara en lite enklare och lättsammare ungdomsbok, men jag blev snabbt positivt överraskad när jag fann att den ibland inte blundade för det lite mera våldsamma när det kom till det äventyrliga och att den faktiskt hade ett djup. Språket är såklart lite lättare att ta till sig då det skall vara en ungdomsbok men den har ändå en underliggande ton av en mera vuxen stil. Detta gillar jag då jag anser att man i den åldern som boken huvudsakligen riktar sig till ofta börjar ta stegen mot vuxenlitteraturen och att man även i vardagen börjar få ta mera ansvar och även där ta del av vuxendelen av livet. Detta gör också att boken fungerar även för en äldre publik om man gillar att läsa denna genre.

Vi får ta del av en vattenvärld som är fylld av olika varelser. I centrum så finns det några folkslag och det förekommer oroligheter mellan dessa folkslag och ett krig skymtas. I detta dras huvudkaraktärerna in i, vi som läsare anar att de kommer att spela en roll i den stora händelsen, men kanske inte helt säkra på vilket sätt, men har mina aningar.

När det kommer till hur denna värld är uppbyggd så är det saker som inte blir förklarade för oss läsare, men jag misstänker att det är en sak som författaren har gjort medvetet. För alla i denna värld så är dessa saker helt självklara och behövs inte förklaras. Vi som läsare får helt enkelt hänga med och det gör man, det är inte så att man inte förstår hur de viktiga saker fungerar. Hade man börjat förklara hur allt fungerar i denna vattenvärld så hade man tappat flytet i handlingen och det hade varit risk för att bli långtråkigt.

Detta är som sagt första boken i en planerad serie, den fungerar som en presentation av karaktärerna och uppbyggnaden av den stora handlingen som jag misstänker kommer att sträcka sig över ett antal böcker. Det är ett bra första möte man får i boken, jag gillade världen och karaktärerna i den. Det är som att man får en aptitretare och man vill gärna ha mer av den. Det är en liten men fin pärla som gömmer sig i denna bok, jag hoppas på att vi kommer att få se mer av denna värld så att man kan dyka ner i detta äventyr igen.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar