lördag 10 april 2021

KG Johnsson: Varning: Framtid (Extra Allt)

Titel: Varning: Framtid (Extra Allt)
Författare: KG Johansson
Sidantal: 189
Förlag: TiraTIger Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Mina tankar:

Detta är en novellsamling som samlar 15 noveller från olika tider i KG Johnssons författarkarriär. En del är tidigare utgivna och för andra är det första gången.

KG Johansson är en författare som är väldigt produktiv och även hoppar lite mellan olika genre, för det mesta är det fantastik, men då kan det vara allt ifrån skräckberättelser som gottar sig i det köttiga och blodiga till djupa och filosofiska science fiction. I denna novellsamling så möts vi av alla dessa olika stilar och genre, här förekommer även deckare, något som för mig är nytt när det gäller denna författare.

Denna bok fungerar bra som en teaser när det kommer till författarens förmåga att hoppa mellan stilar och genre. Man får testa på hela hans artilleri när det kommer till fantasi.

Det var kanske ingen novell som direkt för mig stack ut lite mera men i stora drag så tyckte jag att de höll en bra kvalité, var kanske några av de mera filosofiska och tänkande novellerna som jag hade lite svårare för att greppa, det är inte riktigt min stil.

Varje novell inleds med ett litet förord om just den novellen. Det är små saker om när den tidigare kom ut och i vilket sammanhang den kom till. Just sådana bonusmaterial till berättelser är jag lite svag för och tycker är kul att läsa. Jag vill gärna veta bakgrunden till varför berättelser kom till, här får man en liten bit av detta. Jag själv hade inte haft något emot att se detta ännu mera utförligt, men det är en balansvåg, alla vill inte ha detta.

Språket är överlag bra och lätt att ta till sig. När det kommer till handling så skiljer sig novellerna rätt så mycket och är svårt att bedömda gemensamt på något sätt. Det jag kan säga är att man kan troligen hitta något som man gillar om man gillar att läsa fantastik. Vissa av dem tyckte jag avslutades lite för tidigt och kanske inte fick ett ordentligt avslut, de lämnades öppna och man var lite frågande. Åt andra sidan så kan detta vara poängen med dessa noveller att handlingen lämnas över till läsaren att tänka på och fortsätta bygga på och var och en får hitta ett slags slut.

Så slutsumman blir att detta är en bra bok om man vill känna på vad det är som denna författare skriver. Här får man nästan hela buffén i en och samma bok.

Tidigare omdömen om författaren:

Biotika
Svarthunden
Tosh
De Kallar Oss Zombier
Beatrice
Ett Slags Frihet
Arkitekterna

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar