måndag 19 april 2021

Love Kölle: Galtmannen

Titel: Galtmannen
Författare: Love Kölle
Sidantal: 334
Förlag: Sigill Förlag

Baksidestext:

Den gravt överviktiga enstöringen Wolfgang har fått nog av massmediernas sensationshunger, allmänhetens likgiltighet och människorna omkring honom. Med en väldig revolver i handen, och en grismask över ansiktet, skall han skrämma världen till förändring. När planen väl satts i rullning blir reaktionerna på hans våldsdåd många och häftiga, men ändå inte riktigt de han tänkt sig…

Mina tankar:

Detta är författaren Love Kölles debutbok. Den kom ut 2013 men den versionen som jag har läst kom ut 2015 och innehåller några noveller som hänger ihop med själva huvudberättelsen.

I denna bok så befinner vi oss i en alternativ nutid. I denna version lever Wolfgang, han jobbar som en reparatör av människoliknande sexrobotar i en porrbutik. Han ser hur samhället förfaller mer och mer, dels med de misshandlade robotarna som han lagar, men också i människor som gottar sig i nyhetsinslagen om våldet och olyckor som sker i världen. En dag får han nog, saker händer som får han att sätta ner foten och han skall visa samhället hur förvridet det är.

Utan att avslöja allt för mycket så kan jag säga att denna rör sig lite i samma korridorer som American Psycho. När jag läste denna så tänkte jag på denna men då på filmversionen, då jag inte är allt för förtjust i bokversionen, och det var inte enda filmen som jag tänkte på. Jag tänkte att om man tog en del American Psycho, en del Natural Born Killers, en del Falling Down och mixar ihop dessa delar med lättare touch av framtidsversion så får man lite av en känsla av vad detta är för en berättelse.

Det är en samhällskritisk syn som kommer fram i denna berättelse. Författaren har tagit vårt sjuka intresse i att se andra personer råka illa ut, det jag pratar om är att vi i allmänhet är nyfikna på att veta vad som hänt vid olyckor och liknande saker. Ibland är det nästan som att vi gottar oss i andras olyckor och förluster. Samt att media gillar att skriva om det, sådant säljer. Detta har författaren tagit och höjt det några steg i denna berättelse. I denna så stannar folk till framför tv-apparaterna i skyltfönstren för att de inte hinner hem att se nyheterna, de blir som zombies och kan uppleva vad som utspelar sig i nyheterna, för att sedan vandra vidare när de är slut.

Det är en rätt så brutal och våldsam handling som spelas upp i denna bok, det är som en återspegling av vad jag antar att författaren vill ha sagt med den. Så om man inte klarar av detta så kanske denna bok inte är något för en, klarar man av det så har man en resa framför sig.

Wolfgang är i ärlighetens namn inte direkt en trevlig karaktär, och jag tror inte det är meningen att man skall fatta tycke på honom och gilla han. I stället så kanske man fascineras av honom, när allt kommer till sin spets så kanske det är samhället som han lever i som har format honom till den han är och den han blir.

Boken innehåller som sagt även några noveller som knyter an till denna alternativa värld. Vi dyker vidare i detta samhälle och i några av novellerna så möter vi karaktärer som kanske bara nämndes eller skymtades förbi i Galtmannen.

Jag har tidigare läst Ingrid av denna författare och den var en härlig upplevelse, tillsammans med denna bok så känner jag att jag måste läsa mera av Love Kölle, jag har hans senaste som är, om jag förstått det rätt, en deckare med övernaturliga inslag, den ser jag fram emot att läsa.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Ingrid

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar