onsdag 25 november 2020

Författarporträtt: Annah Nozlin

David Asplund, davidsfoto.se

Berätta lite kort om dig.

Jag bor i Borlänge, jobbar 70% som teknikkonsult och resten av tiden som författare. Efter ett kringflackande liv kan jag konstatera att jag nu bott 17 år på samma adress. Skönt!

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Intresset för fantastiken har alltid funnits, ända från barnsagor som liten, via Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter, till att jag läste Sagan om Ringen och Trollkarlen från Övärlden på mellanstadiet. Sedan har det bara fortsatt.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag har alltid skrivit, mer eller mindre, men det som blev min första bok började jag skriva på omkring 2008.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Alla fantastiska böcker som en läser inspirerar på olika sätt, det är svårt att peka ut någon särskild. Stödet från familj och vänner betyder väldigt mycket.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag tycker, efter ett antal böcker, att det svåraste är att inte köra ner i samma hjulspår och upprepa sig. Hur beskriver man nyförälskelse eller för den delen förlust och sorg på ett nytt och ”fräscht” sätt för åttonde gången?

Hur ser din skrivprocess ut?

När jag tänkt ut början, slut och några hållpunkter på mitten så sätter jag mig ner och skriver den scen som jag brinner mest för i stunden, vilket inte alls behöver vara i kronologisk ordning.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Det har sett olika ut genom åren. Nuförtiden har jag mina skrivaronsdagar, sedan tycker familjen om att spela onlinespel, så vissa kvällar sitter vi vid varsin dator allihopa.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag är inte speciellt hemlig av mig, men jag är stolt över mina kamsportsmeriter även om jag inte är aktiv längre, vilka består av andra graden svart bälte i Aikido (nidan), brunt i Ju-Jutsu, blått i Tae Kwon Do och Kyokushinkai Karate. Jag har även suttit i styrelser för att driva olika kampsportsklubbar.

Som ung var jag en riktig friluftsmänniska och med i Friluftsfrämjandes ungdomsgrupp Tre Vildmarksmål (TVM), sjöng i musikskolans kör och spelade piano. Har även dansat en del, så som bugg, jitter-bugg och träffade min man på en danskurs i salsa.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Kvinnliga och manliga karaktärer som får vara både starka och svaga, duktiga, kompetenta, naiva, arga, glada, ledsna och mänskliga helt enkelt. Något som jag tänkte när jag var i skolåldern var ”tänk vad häftigt att få vara med i ett fantasyäventyr … men tänk vad jobbigt om jag fick mens under en lång resa, det skulle bli jättejobbigt …” När jag skriver har jag inte med varje månadsblödning som mina kvinnliga karaktärer genomlever, det skulle bli tjatigt, men ibland när det påverkar berättelsen. Jag tycker även att miljöfrågor är viktiga och framför allt hanteringen av ändliga resurser (Den enda staden) och skogens betydelse (Ekens dotter/En av de sista).

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag startade ett aktiebolag med hjälp av min familj för att kunna ge ut mina egna böcker och på grund av det lärt mig bokföringsprogram, InDesign och en massa annat. Efter årsskiftet 20/21 kommer jag ta över hela utgivningen av de böcker som ingår i medeltidssviten, för att hålla böckerna i de serierna samlade.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Det blir en samlingsvolym av mina två första böcker, så som jag tänkt mig dem från början, vilket innebär att medeltidsfantasyn ”En av de sista” och ”Splittrade skärvor” kommer att ges ut som en volym och heta ”Ekens dotter”. En fortsättning på magisk realism-romanen ”Återfunnen” ligger också i röret. Sedan har jag kommit ganska långt på ett historiskt manus med inslag av religion och folktro. Snart ska jag också på allvar ta tag i fortsättningen med nästa generation efter ”Miras saga”, där ”Den enda staden” slank emellan.

Vill man följa det jag gör så finns jag både på Facebook och Instagram, för specifika händelser och för att läsa mer om böckerna se hemsidan www.nozlin.se.

[Bibliografi]

En av de sista (2011), Fantasy, utgiven först via Vulkan sedan övertagen av Seraf förlag
Splittrade skärvor (2012), Fantasy, utgiven först via Vulkan sedan övertagen av Seraf förlag
Skugga över månen (2014), Fantasy, utgiven först via Vulkan sedan övertagen av Seraf förlag
Det nästan döda trädet (2016), Fantasy, utgiven först via Vulkan sedan övertagen av Seraf förlag
Eldens mörker (2018), Fantasy, utgiven på Seraf förlag
Återfunnen (2019), Magisk realism, utgiven på Seraf förlag
Utanför ljuset, novell (2019), Fantasy, utgiven på Seraf förlag
Den enda staden (2020), Fantasy, utgiven på eget förlag Annah Nozlin AB

Medverkan i antologi Höstglöd med novellen Bumble-AI (2020), Romantisk dystopi, utgiven på Seraf förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar