söndag 15 november 2020

Buthler & Grimwalker: Kastvindar

Titel: Kastvindar
Författare: Dan Buthler och Leffe Grimwalker
Sidantal: 331
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Hemligheter. Alla har dem, ingen vill att de ska avslöjas. Alex Storm, som blivit kriminell mot sin vilja, kämpar för att hålla familjen utanför sitt nya liv. Jessica Storm är skyldig till mord gör allt för att ingen ska få reda på det.

När Peter Bao, ledare för Hongkong-triaden, planerar att ta över all narkotikahandel i Europa är Alex Storm den som ska se till att det blir verklighet. För att inte Alex ska svika honom skickar han sin personliga torped till Sverige. Samtidigt dras snaran åt kring Alex och Jessica när Nina Trygg på Säpo tar upp jakten på den som mördade hennes man.

När oväder tornar upp sig vid horisonten måste sanningen komma fram om inte Alex värld ska gå under.

Mina tankar:

Detta är författarduon Buthler och Grimwalkers andra bok om Alex Storm, den första heter En Perfekt Storm.

Då det är andra boken i en serie så rekommenderar jag att man läser den första boken innan man ger sig på denna för att få ut det mesta av handlingen. Man får en lite lätt sammanfattningen av de viktigaste sakerna som hände i första boken i början av denna bok genom karaktärer som tänker tillbaka på vad som hänt. Så det går att hoppa på denna bok direkt men ändå ingen som jag ser som optimalt då man missar själva uppbyggnaden av denna handling och de olika karaktärerna som man möter.

Så en liten varning till alla som ännu inte läst den första boken, jag kan komma att avslöja saker som kommer upp till ytan i den boken, skall dock försöka minimera detta. Så vill man läsa den första boken först utan att veta något om den så skall man sluta läsa nu.

Denna tar vid direkt från första boken. Vår huvudkaraktär Alex Storm, som efter ett antal dåliga val, har blivit indragen i den kriminella världen. I denna så dras han ned i denna värld ännu mera, det är som en ond nedåtgående spiral som han har fastnat i. Han tänker att han bara skall fortsätta ett tag till sedan så skall han komma på fötter igen och leva ett hyfsat normalt liv. Ju längre in i handlingen som man kommer så undrar man om detta verkligen kommer att sluta som han tror, det är verkligen en mörk bild som målas upp om hans framtid.

Det är inte bara Alex som kämpar. Hans fru, Jessica, har också sina privata demoner som hon slåss emot och försöker hålla hemligt. De som läst den första boken blev kanske lite chockad av vad hon har gjorde.

Jag gillar att fast huvudkaraktärerna gör direkt bra val här i livet och går en bana som man inte skall gå så känner man för dem. Man håller på dem och bryr sig om vad som kommer att hända med dem, man hoppas att någonstans kommer det att vända för dem och de kommer att hitta en väg ut ur denna kriminella bana som de dragits in i.

Språket är riktigt stabilt och handlingen är mörk och rör sig till en början i lite av ett långsamt tempo. Det byggs upp till det, för många, chockerande slutet. Såg för ett tag sedan att Leffe Grimwalker skrev på nätet att de hade fått en del hat för detta slut. Nu skall jag inte avslöja något om det, mina tankar gick åt många håll när jag såg Grimwalkers inlägg, kan säga att jag lyckades i ett av mina scenario få så gott som rätt. Jag förstår hatet till en viss del, men jag måste ändå försvara författarparet och säga att jag ser, eller tror mig se, vilken väg som berättelsen är på väg att ta och måste säga att jag verkligen ser fram emot att läsa fortsättningen. Det går en röd tråd igenom hela berättelsen så slutet passar perfekt in i det. Jag misstänker att vi ännu inte sett den stora bilden i dessa händelser, vilket låter lovande inför nästkommande bok i serien.

Så vill man ha en spänningsroman som inte är som de vanliga deckarna där ett eller flera brott skall lösas så är detta serien att kolla upp. Vi möter istället en mörkare handling och en huvudkaraktär som kan liknas för en good bad guy.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

En Perfekt Storm (Alex Storm #1)

Dan Buthler (Tillsammans med Dag Öhrlund)

Mord.net (Jacob Colt #1)

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E.bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar