lördag 7 november 2020

Författarporträtt: Magic Frigren


Berätta lite kort om dig:

Jag heter Magic Frigren och är författare och serietecknare. 2017 debuterade jag med romanen Transformationen. Det är en mysterie/relations och fantasyroman som blandar humor och spänning. Den är inspirerad av tio års researcharbete om alkemins mysterier och filosofiska teorier. De magiska inslagen är subtila och karaktärerna har olika tro och inställningar till det oförklarliga. Existensiella frågor och andliga funderingar är den röda tråden. Trots att jag skriver om det på ett väldigt lättsamt sätt, bemöttes min bok med misstänksamhet av bokförlagen. Jag fick höra att den vore fantastisk, om jag bara skrev om och tog bort de inslagen. Men eftersom de är själva essensen i min berättelse, så bestämde jag mig för att ge ut den själv. Det var skrämmande och ledsamt då, men nu är jag oändligt tacksam över att jag inte blev antagen. Det ledde nämligen till att jag skapade Magic Frigren Press. Mitt eget förlag som fokuserar på fantastik. Förra året publicerade vi boken ”Stora Dockantologin” med 21 fantastiska författares noveller i. Att driva ett förlag är inget jag tänkte på innan 2017, men nu är det min stora passion. Det behövs förlag som vågar ta chansen med teman och historier som sticker ut och jag vill vara det förlaget.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Jag älskar att lära mig om folktro, myter och mystik. Jag började studera dessa ämnen när jag var tonåring och bloggade om dem. Det är därifrån min inspiration kommer. Det magiska och övernaturliga i mina historier är alltid grundade i folktro och ockulta teorier.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Författare har jag velat bli så länge jag kan minnas. Att skapa historier är som att andas för mig. Jag har alltid historier och karaktärer i huvudet. Hela min barndom skrev jag noveller, och när jag var 15 började jag skriva på det som slutligen blev Transformationen. Mycket förändrades innan den var färdig men vissa grundteman följde med mig.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Författare som inspirerar mig mycket är Marie Corelli, Tove Jansson, Maria Gripe, Ray Bradbury, Scott Fitzgerald och André Breton.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Dialoger är något jag både älskar att skriva och läsa. Men tycker egentligen allt är roligt att skriva. Om jag skulle finna en scen tråkig att skriva så är det förmodligen en scen som bör tänkas om och kanske rent av tas bort. Men vissa scener kan däremot vara tunga känslomässigt för jag känner allt karaktärerna går igenom så starkt inom mig.

Hur ser din skrivprocess ut?

För mig är varje nytt bokprojekt som en skraplott: Jag skrapar lite här och där tills helheten avslöjas. Med andra ord så skriver jag hela tiden på olika platser i historien tills saker och ting börjar pussla ihop sig. Då gör jag en timeline och börjar tajta till det hela och finputsar tills det är dags att gå igenom från början till slut och redigera.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag har inga barn och jobbar hemifrån med skrivandet och mitt förlag på heltid. Jag är så tacksam för att jag kan göra det.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Förutom att berätta historier genom böcker och serier gör jag animerade skräckdockfilmer på YouTubekanalen The Secret Doll Society. Jag tillverkar mina egna dockor i papier maché. Jag tycker de är trevligt sällskap där de sitter på sin hylla, men mina gäster håller sällan med… När folk ska sova över får jag ofta gömma undan dockorna, haha. Mitt intresse för dockanimation var en stor bidragande faktor till att jag ville sätta ihop Stora Dockantologin.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag har alltid karaktärer med olika sexuella läggningar. Jag försöker skriva det jag själv skulle vilja läsa och har hela mitt liv saknat HBTQ+ representation i media. De historier och karaktärer vi möter i fiktionens värld betyder så mycket när vi ser inåt och lär känna oss själva. När jag var tonåring vände jag mig till fanfiction när jag ville läsa om lesbiska romanser. Det betydde så mycket och jag hoppas verkligen att mainstream media blir bättre och bättre på representation, för vi har långt kvar.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Det mest oväntade jag varit med om var när jag skulle göra lite research för en kort hypnostemad scen i den bok jag skriver på nu och det slutade med att jag blev helt besatt av hypnos. Fast jag hade allt klart till scenen så fortsatte researchen och nu håller jag på att utbilda mig till hypnosterpeut vid sidan av skrivandet. Så kan det gå! Research kan leda in en på de mest intressanta och oväntade saker!

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Just nu skriver jag för fullt på uppföljaren till Transformationen. Det är så roligt och jag ser så mycket fram emot att dela den med alla som gillade första boken. Jag är även på gång med att få ut Transformationen på den engelskspråkiga marknaden. Förutom det studerar jag som sagt hypnos och planerar nya roliga antologiprojekt med fantastiska författare i mitt bokförlag. Jobbar även vidare på min tecknade serie som finns utgiven i två album och på magikonsult.wordpress.com

[Bibliografi]

Transformationen (Magic Frigren Press, 2017)
Magikonsult volym 1 (Magic Frigren Press, 2017)
Homemade comics 17 (HMC, 2017)
Magikonsult volym 2 (Magic Frigren Press, 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar