onsdag 11 november 2020

Författarporträtt: Fredrik Söderqvist

Berätta lite kort om dig.
 

Jag nog mest en ganska vanlig fyrbarnsfar. Men jag tycker mycket om att resa och sporta. När jag var yngre back-packade jag runt världen ett antal gånger, ofta ensam. Så jag har besökt många länder i alla världsdelar, inklusive Australien, där jag också bodde en tid. Jag tog hängglidarcertifikat på Nya Zeeland, dykarcertifikat på Filippinerna och har klättrat både på klippa och alpint i många länder. Samtidigt är jag också intresserad av allt från historia och fysik till filosofi och psykologi.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Jag älskade Sagan om ringen som tonåring - jag tycker fortfarande om den. Jag skulle tro att mitt intresse startade då.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag bestämde mig som väldigt ung för att jag ville bli författare en dag, och trots att jag gjorde mycket annat innan jag började skriva mer seriöst så hade jag hela tiden den idén i bakhuvudet. Jag vet inte var den där första idén kom ifrån, men jag har alltid tyckt om att berätta historier. Jag var nog inte mer än fem år när jag satt på vår lilla förstutrappa hemma och berättade historier för mig själv. De historierna hade alltid väldigt lyckliga slut, kommer jag ihåg.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Jag tar till mig saker från alla författare jag läser. Men jag köpte en bok av Stephen King om konsten att skriva och den boken är nog ändå det som har påverkat mig mest. Han hade en del grundidéer om vad man behöver tänka på och sedan sade han att man ska vara sin egen lärare och läsa och skriva mycket. Det passar mig.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Egentligen tycker jag inte att någonting är speciellt lätt eller svårt att skriva. Jag känner istället igen mig mycket i Stephen Kings beskrivning, som han har i boken jag nämnde under förra frågan. Han säger att han har ett inre öga som gör att han ser saker och sedan skriver han ner det. Jag har också ett inre öga, och i det ser jag platser och personer med deras personligheter framför mig. Det gäller att jag hittar mitt inre öga. Det är nog den största svårigheten för mig. När jag väl gör det så kommer allt naturligt.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag skriver för att jag tycker om att göra det. Jag har försökt att skriva med synopsis eller liknande, men för mig blir skrivandet tråkigt då. Jag vill vara mycket mer fri i mitt skrivande. Så jag tänker ut vad som ska hända och sedan låter jag karaktärerna styra. Det är först när jag sjunker in djupt i mig själv som jag verkligen ser vad som händer på mer detaljerad nivå, och det är ganska ofta jag ändrar mina uttänkta historier utifrån det som karaktärerna beslutar sig för.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag skriver så fort jag hittar tid till det, och jag har ork nog att göra det. Det blir i stort sett alla vardagar.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag har ett speciellt intresse för fysikens värld. Det kommer förmodligen från min familj. Både min morbror och min morfar var professorer.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag vill skriva så att mina läsare kan försvinna iväg till de världar jag skapar, och jag vill befolka världarna med individer som har specifika karaktärsdrag som läsarna kan känna igen och, åtminstone i någon mån, identifiera sig med. Jag vet själv (i stort sett) alltid hur mina karaktärer är och det vill jag att det ska skina igenom i dialoger och deras handlingar.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag skulle tro att de flesta skulle tycka att den första boken jag publicerade är konstig och udda, på många sätt. Jag har fördjupat mig en hel del i fysik och jag har slagits av vilken fullkomligt oförståelig värld vi skulle leva i ifall relativitetsteorin skulle vara helt sann. I så fall skulle vi leva i en värld där allt har alla tänkbara längder och utseenden samtidigt. Så jag gav mig ut på en filosofisk övning, som samtidigt var förankrad i fysiken, och jag skrev en bok som beskriver hur världen skulle kunna vara, utan de mest extrema delarna av relativitetsteorin. Det blev något av en alternativ fysik(filosofi)teori.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag är på gång att publicera den andra boken i serien Sagan om Aicha. Den kommer ut 1 december 2020 och heter Kung Gottriks Horn. Till skillnad mot Stjärnstenen, som utspelade sig nästan helt i staden Merlac, så utspelar sig den här boken mest på andra platser i Aicha. Jag kan utlova mycket spänning, och också några överraskningar. Samtidigt har jag börjat skriva på bok tre, som förmodligen blir den sista boken i serien. Jag har också börjat tänka på vad jag ska skriva efter Sagan om Aicha.

[Bibliografi]

The Universal Field - A theory about the Universe (Enma Förlag, 2019)
Stjärnstenen - Sagan om Aicha del 1 (Enma Förlag, 2020)
Kung Gottriks Horn - Sagan om Aicha del 2 (Enma Förlag, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar