torsdag 12 november 2020

Per Lindskog: Eilaths Hopp

Titel: Eilaths Hopp
Författare: Per Lindskog
Sidantal: 404
Förlag: Joelsgårdens Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

När Eilath drabbas av en ond trollkarls vrede får han oanade problem. Han tvingas in i äventyr, som han trots sin brokiga bakgrund, aldrig någonsin trott att han skulle få uppleva. Allt är inte vad det synes vara. Kommer han att återfå kontrollen över sitt liv?

Mina tankar:

Detta är författaren Per Lindskogs debutroman, det är den första i serien Legender från Thiramaar. Det är en humoristisk fantasy.

Vi möter småluraren och dagdrivaren Eilath, som efter att ha lurat fel trollkarl på pengar, finner sig i en situation som chockerar honom. Exakt vad det är som händer tänker jag inte att avslöja, mer än att det är en del av den centrala handlingen. Vi får följa med Eilath på hans äventyr och jakt efter denna trollkarl och återställa det som hänt. Under resan gång så möter han många olika karaktärer, samt att han kanske även kommer till insikt om sitt eget levande.

Jag vet att författaren gillar Terry Pratchett, som är den mest kände när det kommer till humoristisk fantasy. Med det i bakhuvudet så när man läser denna bok så märker man absolut att författaren är influerad av Pratchett. Dock så vill jag poängtera att jag anser att han inte kopierar Pratchett rätt av utan han är mera inspirerad av honom och skapar sitt eget inom denna undergenre.

De som har läst Pratchett böcker vet hur galna de kan vara och den värld som de utspelar sig i. Här möter vi istället en mera normal fantasyvärld, men likt Pratchett så är det inte en episk berättelse utan en mera nära fantasy och mera av ett fartfyllt äventyr för en handfull karaktärer.

Språket är väldigt lätt att ta till sig och flyter på riktigt bra. Handlingen är spännande och känns lite av en mix av Pratchett humoristiska fantasy och äventyrsfantasy i stil med till exempel Robert E. Howards Conan och Robert Asprins Tjuvststadens böcker, en undergenre inom fantasy som kallas Sword and Sorcery. Sidorna flyger snabbt förbi.

Jag har nämnt humor ett antal gånger samt dragit liknelser med Pratchett, och kommer fortsätta lite till med detta. Humorn här är mera nedtonad än vad Pratchett har i sina böcker, jag fann denna hade en mera seriös ton och humorn fanns där i bakgrunden för att lätta upp stämningen.

Fast detta är den första boken i serien, och den enda som jag läst än så länge, så känns det efter att ha avslutat denna bok att man har besökt en värld som man besökt många gånger innan, det låter kanske lite konstigt och flummigt. Det jag menar är att något med denna värld känns bekant och att den har en rik historik med många karaktärer att få träffa. Med bara en bok så har denna värld redan växt sig fast i ens tankar och jag återvänder gärna till den.

Pocket Bokus Adlibris
E.bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar