torsdag 19 november 2020

Författarporträtt: Linn Åslund

Foto: Caroline Tibell

Berätta lite kort om dig.

Debuterade 2018 på Rabén&Sjögren med trilogin om Ester Tagg. Barnboksförfattare som skriver steampunk och äventyr för barn och fäktas på fritiden.

När och vad väcktes ditt intresse för fantastiken?

Samtidigt som jag upptäckte böckernas värld kanske? Fantastik är ju bara en av många grenar på ett maffigt litteraturträd.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag var sex år när jag insåg att författare var ett yrke man kunde ha. Sedan dess har jag plitat ner historier. Berättelser har jag hittat på sedan jag var yngre än så. När börjar man fantisera? Jag vet inte. Inspiration har jag fått av mycket och många längs vägen.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Min sambo som stöttar mig på alla sätt. Både rent praktiskt med läsning och allmän bollning. Som ser till att det funnits tid när vi båda var anställda och barnen var små och som är allmänt peppig, smart och praktiskt lagd. Jag inspireras av många av mina kollegor; smarta och duktiga barnboksförfattare. Philip Pullman är någon jag ser upp till på många sätt. Mina närmaste vänner.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Synopsis är svårast. Vet oftast några hållpunkter i berättelsen, och vart jag ska, men inte vägen dit förrän jag skrivit.

Roligast och lättast är ju det som jag brukar kalla ”shitty first draft”. Det vill säga första, rangliga utkastet när jag bara är förälskad i mig själv för att jag är så smart och rolig och alla idéer är bra. Sen kommer jag ner på jorden rätt rejält.

Hur ser din skrivprocess ut?

Den är lite rörig. Jag börjar oftast med en bild i huvudet som jag inte kan släppa och sen skriver jag för att svara på alla frågor som bilden i huvudet skapar. Och sen går det omlott med att skriva, göra research, skriva igen, Skriva om tusen gånger. När jag kör fast lämnar jag datorn och skriver för hand och ställer frågor kring texten för att komma loss.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag skriver för det mesta på klassisk kontorstid, när barnen är på skolan. Undviker kvällsjobb och helgjobb så gott jag kan. Som författare behöver jag tid att fylla på idéförrådet.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Hur mycket research jag faktiskt gör som inspiration. Inför mina böcker om Ester Tagg läste jag massor om verklighetens pirater. Älskar research!

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Att det ska finnas plats för alla barn. Det blir bättre inom barnboksvärlden men fortfarande så finns det massor att göra. Tillsammans med Rebecka Helmersson, som illustrerat mina böcker om Ester Tagg och även kommer illustrera nästa trilogi, så har jag och förlaget arbetat aktivt med att låta alla kroppar och alla typer av människor få plats även på bild. Det är ju så världen ser ut!

I min nästa trilogi har huvudpersonen akondroplasi. Hon hade det när hon dök upp i mitt huvud. Men det är inte en aktiv del av handlingen. Hon råkar bara ha det, ungefär som en karaktär kan ha mörkt hår eller uppnäsa.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Rent praktiskt har jag nog inte gjort något jätteudda, men jag hoppas ingen får för sig att kolla min sökhistorik för den är lite speciell om man inte förstår sammanhangen.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Nästa år kommer jag ut med en ny trilogi på Rabén&Sjögren, för åldersgruppen 6–9 år. Det blir äventyr, steampunk på gränsen till dieselpunk och modiga barn, så mycket kan jag säga.

[Bibliografi]

Ester Tagg och Den flygande holländaren - Ester Tagg del 1 (Rabén & Sjögren, 2018)
Ester Tagg och Sjöormens öga - Ester Tagg del 2 (Rabén & Sjögren, 2019)
Ester Tagg och Tistelgorms hemlighet - Ester Tagg del 3 (Rabén & Sjögren, 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar