måndag 24 juli 2017

Kristina Ohlsson: Lotus Blues


Titel: Lotus Blues (2014)
Författare: Kristina Ohlsson
Sidantal: 435
Förlag: Piratförlaget

Handling:

En man kommer till advokaten Martin Benners kontor och ber om hjälp för sin syster. Det är bara det att systern är död, självmord, och innan hon dog så erkände hon fem mord. Brodern vill att Martin skall undersöka fallet för han säger sig vara säker på att hon var oskyldig.

Mina tankar:

Detta är mitt första möte med Kristina Ohlsson och det är första boken om advokaten Martin Benner, det finns en fortsättning Mios Blues.

Språkstilen i boken påminde mig lite om en gammal noir-deckare med jag-formsberättandet och den machoaktige huvudkaraktären som inte direkt har den bästa kvinnosynen. I början hade jag lite svårt med just attityden på huvudkaraktären, det blev lite för mycket med hans tankegång och man hade svårt att gilla honom. Men handlingen var spännande och man ville läsa vidare och efter ett tag så hamnade hans åsikter i bakgrunden, tills man inte tänkte så mycket på dem, och själva fallet/privatutredningen fick ta över handlingen.

Det är ett bra språk och en spännande handling där det händer något hela tiden som gör att det blir svårt att lägga ifrån sig boken. Lager efter lager nystas det upp vad som ledde till kvinnans självmord och det tar sin ena vändning efter den andra. Martin Benner blir även personligen indragen i fallet så hans enda väg ut är att gå till botten med det.

Rekommenderar denna till alla som vill ha en deckare av det lite hårdare slaget, den är spännande men inte direkt våldsam.

Storpocket Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar