lördag 10 juni 2023

Stina Flodén: Nu dör vi

Titel: Nu dör vi
Författare: Stina Flodén
Sidantal: 301
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Lugnet i villaidyllen förbyts snabbt i panik när Camillas man Mikael skjuts till döds i hemmet samtidigt som Camilla och barnen gömmer sig i badrummet. Mikaels död är obegriplig och familjen hamnar i chock. I sorgen har Camilla ingen aning om hur hon ska närma sig barnen.

När polisen kör fast försöker Camilla själv ta reda på vad som har hänt, men när en stor sten kastas genom fönstret blir hon rädd att någon även är ute efter henne och barnen. Trots det måste hon ta reda på sanningen, och när fruktansvärda hemligheter avslöjas inser Camilla att hon inte har en aning om vem hennes man egentligen var.

Mina tankar:

Detta är författarens debutbok och den första i en planerad serie, varav den andra har redan kommit ut och heter Släpp mig fri.

Till att börja med så har denna bok en riktigt intressant handling och även vinkel på ett ämne, men jag kommer inte att ta upp exakt vad detta ämne är då jag känner att man bäst ger sig på boken med ett öppet sinne och inte vet om vad som komma skall.

Boken har sina vändningar under resans gång, jag själv anade några av dem rätt så tidigt. Nu vet jag inte om det är att jag slukat spänningsgenren i hela mitt liv och möt den ena vändningen efter den andra att jag börjar se dem tidigt eller om det är meningen av författaren att vi läsare skall ana den tidigt och se hur den växer fram. Känner att jag genom att prata om att det finns en vändning utan att säga rakt ut vad den är gör att kommande läsare kanske får handlingen lite förstörd, så jag kommer inte nämna det mera. Det enda jag kan säga att jag verkligen uppskattade denna, för mig i alla fall, annorlunda vinkeln på ämnet och tyckte det kändes fräsch även om ämnet har bearbetats otaliga gånger.

När det kommer till språket och tempot i handlingen så är det ett lättsamt språk, det kanske känns av ibland att det är en debutbok men tycker själv att det är ett stabilt språk som för handlingen framåt. Tempot rör sig snabbt framåt och det händer saker hela tiden. Det finns en orolighet som kryper sig sakta men säkert på en, detta gör att det blir nervpirrande spänning. Klassar boken som en snabbläst bladvändare.

Jag tror att boken kommer att få en att fundera på om man verkligen kan lita på alla som man har i sin närmast krets och möter eller till och med lever med varje dag. Den du minst anar kan ha en mörk hemlighet.

Under resans gång så kommer en hel del frågor att dyka upp och innan sista sidan så kommer vi att få svar på de flesta av dem, men en del nya kommer kanske i slutet och några tidigare blir obesvarade. Detta betyder att nästa bok är en direkt uppföljare till denna och jag ser verkligen fram emot att läsa den. Jag hoppas på flera vändningar, frågor som besvaras och kanske nya som uppstår.

Slutsumman blir en bra debutbok som jag rekommenderar varmt till alla som vill ha en thriller som är spännande, har ett högt tempo samt intressanta infallsvinklar på ett välkänt ämne.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar