tisdag 8 augusti 2017

Christoffer Carlsson: Den Fallande Detekriven


Titel: Den Fallande Detektiven (2014)
Författare: Christoffer Carlsson
Sidantal: 422
Förlag: Piratförlaget

Handling:

I en gränd ligger sociologen Thomas Markus Herber död. Polisen Leo Junker har kommit tillbaka efter en tids sjukskrivning och får tillsammans med Gabriel Birck fallet på sitt bord.

Mina tankar:

Detta är andra boken om Leo Junker. Den är så gott som fristående men man får ut mera av att läsa dem i rätt ordning, första boken heter Den Osynlige Mannen Från Salem.

Jag finner Christoffer Carlsson språk väldigt genomarbetat, orden känns noga valda. Han skyndar aldrig på handlingen utan den får ta den tiden den behöver, den hackar sig aldrig fram utan flyter på utan några skarvar igenom hela boken. Då den hoppar i tiden så gör det kanske, om man ibland tappar focus, att man förlorar uppfattningen på när i tiden handlingen utspelar sig, detta hände mig några gånger, men fann mig till rätta i handlingen rätt så snabbt igen.

Boken tar upp det ständiga aktuella ämnet rasism, den gör det på ett lagom sätt utan att gräva sig allt för mycket ner i detta stora ämne. Den visar det i form av två killarna som träffas på en fest i tonåren och blir vänner, de växer upp och kommer in i denna värld.

Berättelsen är starkt karaktärsdrivande. Dels Leo Junkers stapplande väg tillbaka till jobbet, han har fortfarande en bit kvar, och sedan vänskapen mellan de två pojkarna som växer upp.

Jag rekommenderar boken till alla som känner att de vill ha en deckare med ett rikt språk och fokus på personers bakgrund istället för själva mordutredningen.

Pocket: Bokus Adlibris
E-bok: Bokus Adlibris

Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar