fredag 11 augusti 2017

Emelie Kempe: Röda Ögon - Reisa


Titel: Röda Ögon - Reisa (2017)
Författare: Emelie Kempe
Sidantal: 267
Förlag: Nohiding Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Handling:

Världen befinner sig i en ständig vinter. När mörkret faller in så kommer de så kallade Röda Ögonen fram, det är människor som blivit drabbat av någon slags sjukdom som gör dem våldsamma och har en stark hunger efter blod. I denna värld lever en flicka vid namn Storm och en natt blir hennes hem anfallen av dessa röda ögon. Hon och en liten grupp överlever anfallet och nu måste hon och överlevarna hitta ett nytt hem.

Mina tankar:

Det är lite svårt att genrebestämma denna bok. Den känns som en blandning av en dystopisk värld, men utan någon teknologi, och fantasy, men ändå i våran värld. Detta är första boken i en serie.

Först hade jag lite svårt att komma in i boken, men jag misstänker att det var mera mig då jag var väldigt trött och okoncentrerad (på grund av en veckas sömnbrist) när jag började lästa den. Men efter cirka 60-70 sidor släppte det för mig och jag kom in i handlingen.

Det är en intressant värld som författaren målar upp. Det sägs inte rakt ut (tror jag i alla fall, kan ha missar det) men antar att det är i våran värld som den utspelar sig i. Något har hänt så att det är ständig vinter. Och vad det är som gör människor till just röda ögon får man inte reda på heller, men det gör inget, det är ett mysterium som jag antar man kanske kommer få reda på i kommande böcker. Det är en farlig värld och man vet inte vem man kan lita på, kanske inte ens den som man tror står en närmast.

Språket är lättläst och man hänger lätt med i handlingen. Det är spännande hela tiden då det ständigt är en kamp om att överleva i denna farliga värld, allt från brist på mat, kylan till röda ögon, samt att det finns inre konflikter i gruppen som hotar samarbetet.

Jag blir fångad av huvudkaraktärens, Storm, personlighet och hennes öde, det är en färgstark och komplex karaktär som målas upp. När boken är slut så känner jag ett sug efter att vilja veta mer, vad som kommer att hända med Storm framöver. Jag kommer absolut att läsa de kommande böckerna i serien.

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

1 kommentar: