lördag 12 november 2022

Florence Wetzel: Annikas förråd

Titel: Annikas förråd
Författare: Florence Wetzel
Sidantal: 252
Förlag: BoD

Ett recensionsex från författaren tackar så mycket.


Baksidestext:

En siameskatt med skrämmande krafter. En författare som är livrädd för sin litterära agent. En vind i Gamla stan med ett mystiskt skåp. En dalahästfabrik med en dunkel hemlighet. Dessa läskigheter och mer hittar man i denna novellsamling som utspelar sig i Sverige. Det är bara att öppna dörren och kliva in i Annikas förråd ... om du vågar.

Mina tankar:

Detta är författarens första bok på svenska, hon har tidigare skrivit på engelska. Det är en novellsamling som går i skräckens spår.

Novellsamlingar kan vara lite luriga att bedöma, många som jag har stött på har novellerna varit av olika kvalité. Det är med noveller som ofta författare provar nya stilar och knep så den ena novellen kan skilja sig väldigt mycket från den andra, detta gör att en del av novellerna i en samling faller en i smaken och andra går åt ett håll som man inte gillar.

Men här har vi en mera fokuserad novellsamling, det går nästan lite av en röd tråd bland de olika berättelserna och stilen håller sig rätt så nära varandra. Detta gör kanske att det inte finns noveller för alla smaker i denna samling, men åt andra sidan så gillar man stilen och handlingen i en av novellerna så kommer man troligen att gilla de andra också.

Den röda tråden igenom boken är just böcker och då i första hand form av författare, då de flesta huvudkaraktärerna är just detta. Om det är en återspegling av själva författaren eller om hon har använt sig att mottot ”gräv där du står” är en sak som jag lämnar öppet för egen tolkning.

Nu skriver jag inte själv men jag har levt, mer eller mindre, hela mitt liv med böcker så känner mig rätt så hemma i denna miljö och kan lätt leva mig in i den. En av novellerna utspelar sig på själva bokmässan i Göteborg och den miljön känner jag till hur bra som helst, nitton år på mässan gör att man känner till lokalerna som ett andra hem, så just den novellen kunde jag leva mig in i extra bra.

Detta är som jag nämnde tidigare författarens första bok som hon skrivit på svenska, de tidigare är skriva på engelska, ett språk som hon behärskar bättre. Men jag får säga att hon har fått till språket bra, det är lätt att ta till sig och det flyter på bra så jag måste säga att författaren har gjort ett riktigt bra jobb att skriva på ett språk som inte är ens modersmål.

Detta är en skräcksamling så då måste vi ju prata om hur skrämmande dessa noveller är. Vi har här lite olika typer av skräck, det är smygande skräck, det är övernaturlig skräck och även mera blodig skräck som mer nedtonad skräck. Om de skrämmer eller inte är mera en fråga på vad det är för rädslor som finns hos läsaren, och hur bra man kan leva sig in i den skrämmande situationen. Författaren lämnar alla saker, när det kommer till miljöbeskrivningar och skaparfantasi, som behövs och det är endast läsarens egen fantasi som behövs startas och får säga att boken fungerar som en bra katalysator till läsarens egen fantasi. Jag blev kanske inte rädd när jag läste novellerna men en del av dem fick mig att rysa till, de andra var mera intressanta och eller spännande att läsa.

Detta är första gången som författaren skriver skräck, hon skriver i boken att det är något som hon velar gjort tidigare men inte blivit av, tidigare har hon bland annat skrivit deckare. Kan säga att med detta resultat så får jag säga att författaren gjort ett bra jobb och jag hoppas på att hon vågar skriva mer skräck, kanske nästa blir en hel skräckroman.

Rekommenderar denna till alla som vill ha skräck som är spännande och intressant men ändå kanske inte för skrämmande. Då den är lätt att läsa samt att det är korta noveller så rekommenderar jag den även till de som inte är allt för läsvana men ändå vill läsa.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

The grand man
The woman who went overboard

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar