lördag 25 februari 2023

Hans Olsson: Defekta superhjältar

Titel: Defekta superhjältar
Författare: Hans Olsson
Sidantal: 247
Förlag: Zakuli Förlag

Baksidestext:

De spruckna pillren från hemsidan ger förvisso superkrafter, men på köpet även oväntade bieffekter.

Smala Sussie kan bli smal som ett papper, förutom när vissa kroppsdelar inte följer med in i 2D-världen.

Ludo pratar med stenar, fast ibland också asfalt och det är inte särskilt angenämt.

The Hang Man kan framkalla dödliga tentakler, men han avskyr när de ser ut som färgglada polkagrisar.

Borealis tror han kan framkalla ett förförande norrsken, men när himlen förmörkas är det inte ett väderfenomen som dyker upp.

De blir alla kontaktade av Waste Disposal, som har storslagna planer. Men vad menar hon egentligen när hon säger att hon vill förändra allt? Är det för bra för att vara sant?

Mina tankar:

Om jag inte misstar mig så är detta författarens sjunde roman, men han har även gett ut en novellsamling samt flertalet noveller i olika antologier och även som singelnoveller.

Denna värld har författaren presenterat för oss tidigare, det finns två noveller, Papperssvalan och The hang man som utspelar sig i denna värld. Det är faktiskt så att huvudkaraktärerna från de novellerna återkommer i denna bok.

Bakgrunden till boken är att på en internetsida, som folk har ramlat över av slumpen, har det sålts piller som ger en superkrafter. Problemet, eller defekten, på dessa piller är att de krafter som folk får inte alltid fungerar som de skall.

Redan när jag läste första novellen, Papperssvalan, så fastande jag för denna idé. Jag har en svaghet när det kommer till superhjältar och deras krafter, men här sätter författaren en liten tvist på krafterna, att de kommer med defekter. Sedan tanken att man kan köpa några piller som ger en dessa krafter. Premissen är riktigt bra och den fungerar också.

I denna bok så får jag det jag eftersökte när jag läste första novellen, jag önskade fler noveller så att man fick träffa på fler av dessa människor som köpt piller och blivit superhjältar eller kanske superskurkar eller en bok så att man verkligen kunde djupdyka i denna värld. Här har vi lite av författarens svar på Avengers, alltså att flertalet personer med superkrafter möts i ett enda äventyr.

När det kommer till handlingen så vil jag inte säga något om den, för jag vill inte förstöra för de som känner att de vill läsa boken. Det jag kan säga är att den troligen inte kommer att ta den vägen som man kanske tror sig veta att den kommer att ta. Den överraskade mig ett antal gånger.

Det är intressant att följa de olika karaktärerna som vi stöter på i denna bok, de verkar ha något gemensamt med att vara lite utanför samhället, att de inte har en plats i samhället där de hör hemma. De är lite av defekta, i alla fall om man skall se till samhällets riktlinje och normer, innan de ens blev människor med superkrafter. Frågan är vad kommer hända när de nu har krafter utöver det normala?

Språkmässigt så är den lätt att ta till sig och det flyter på riktigt bra, det är målande beskrivningar och det är fart på handlingen. Man får verkligen en klar bild över de olika krafterna som personerna har och hur de fungerar.

Om nu detta är sista besöket i denna värld med defekta superhjältar, vill lägga till att ordet defekta kan ha mångbottnad tolkning, lämnar jag upp till författaren att bestämma. Jag hoppas ändå att det inte är det utan att vi på något sätt och i någon form får besöka denna värld igen.

Jag rekommenderar denna till alla som, likt jag, har en svaghet för superhjältar och vill ha en intressant och spännande bok som bjuder på överraskningar.

Tidigare omdömen om författaren:

King's Hope
Museion
Hans Olsson*3
Katterna och stora djupets hemlighet
Guldrush i Lappland

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar