måndag 27 februari 2023

Anders de la Motte & Måns Nilsson: Döden går på visning

Titel: Döden går på visning
Författare: Anders de la Motte & Måns Nilsson
Sidantal: 344
Förlag: Forum Bokförlag

Baksidestext:

En solig junisöndag hittas mäklaren Jessie Andersson död i samband med en husvisning i det vackra Gislövshammar på Österlen. Är det en olycka, eller har hon mördats?

Snart dras den fyrkantige och aningen bufflige kommissarien Peter Vinston in i utredningen, trots att han egentligen bara är på besök i trakten. Till sin hjälp får han den lokala kriminalassistenten Tove Espring, oerfaren men ambitös och vaken. Kollegorna retar sig på varandra men formar en motvillig vänskap i jakten på sanningen.

Det flådiga huset i Gislövshammar verkar ha varit otursförföljt från start. Poliserna märker fort att alla i bygden har olika syn på det kontroversiella lyxbygget, och alla tycks de ha någonting att dölja. Bakom trädgårdshäckarna i de idylliska byarna på Skåneslätten lurar en mördare. Men vem är beredd att döda för att få sin vilja fram?

Mina tankar:

Detta är författaren Anders de la Mottes tionde bok och det är första boken i en ny serie och det är även första boken som han skrivit tillsammans med Måns Nilsson, som jag misstänker de flesta först och främst känner igen från radion.

Anders de la Motte är lite av någon mångsidig personen när det kommer till stilar i de böcker han skriver. Han håller sig till spänningsgenren men han gillar att byta stil och testa på olika saker. Han har tidigare skrivit böcker som skulle kunna kallas techno-thrillers, snabba polisaction och mera långsammare återvändare-thrillers.

Nu kommer vi till denna nya serie och än en gång så byter Motte stil. Jag lyssnade på Anders och Måns på bokmässan när de släppte denna första del och de sa att de var starkt inspirerade av Morden i Midsomer, de ville göra en svensk version och då lägga den i det idylliska Österlen. De ville göra en hyllning till pusseldeckaren.

Redan från starten så får jag verkligen känslan av en mysig stämning men precis som i Midsomer så känner man att något även inte är som det skall, det gnisslar lite mellan karaktärerna som vi blir presenterade för och det dröjer inte länge innan någon är död.

Författarduon har i sina två huvudkaraktärer skapat två stycken som åt ena handen verkligen inte går ihop, de är varandras motsatser i många fall när det kommer till karaktärsdrag. Åt andra sidan så har de polisyrket som en gemensam nämnare och i detta finner de även en gemensam väg att gå när det kommer till att lösa fallet med den döda personen.

Det blir intressanta konflikter mellan dessa två på grund av att de är så olika som de är. Det blir roligt att följa dem och få uppleva hur de tänker om varandra. Nu vet jag inte hur författarna har lagt upp mellan varandra om vem som skriver vad. Boken är så att vissa kapitel så är det sett ur den ena karaktären och i andra kapitel så upplever vi det från den andra. Jag anar, men är inte säker, att författarna kanske har tagit varsin karaktär att skriva om. Utseendemässigt så kunde jag inte sluta att föreställa mig Anders de La Motte när det kom till Peter Vinston. Det var något med de fina kläderna som fick mig att tänka så. Men detta är bara som sagt till det yttre, hur lika de är som personer är en helt annan sak.

När det kommer till själva gåtan så kan jag säga att jag inte riktigt såg det komma, hade läst någon kommentar att någon sa att det var rätt så uppenbart från början. Vet inte om jag missade något men för mig var det i alla fall inte uppenbart och jag gillade upplösningen. Visst är det kul när man gissar ut vem som är mördaren men det skall ända inte var helt uppenbart och det skall finnas falska ledtrådar som får en att misstänka något annan lösning.

Så med denna bok så visar Anders, självklart tillsammans med Måns, att han även behärskar pusseldeckaren också. De levererar en solid handling med ett bra språk och intressanta karaktärer, det kanske inte är så mycket nytt under solen, men åt andra sidan är det svårt att leverera något originellt när det kommer till deckare. Kan man inte komma med något originellt så får man istället prestera något bra av det man har och det gör författarduon verkligen.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en mysig läsning som ändå bjuder på spänning och ond bråd död utan att bli att för blodig och våldsam. Jag ser verkligen fram emot att läsa nästa bok i serien, som för övrigt redan har kommit ut och heter Ett fynd att dö för.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Geim, Buzz, Bubble
MemoRandom (MemoRandom #1)
UltiMatum (MemoRandom #2)
Slutet på sommaren (Årstidskvartetten #1)
Höstdåd (Årstidskvartetten #2)
Vintereld (Årstidskvartetten #3)
Våroffer (Årstidskvartetten #4)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar