tisdag 30 maj 2023

C N Persson: Otillräcklig

Titel: Otillräcklig
Författare: C N Persson
Sidantal: 341
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Anton är en ensamstående tonårspappa som bär på en stor hemlighet. Han har Superkrafter. Medan hans adoptivpappa reser runt och föreläser om Supers rättigheter tar staten hårdare tag i förföljelsen med spontana provtagningar. Man fortsätter uppmuntra vanliga medborgare att ange bekanta de misstänker bär på Supergenen.

Samtidigt börjar det dyka upp tecken på att en löst sammanfogad terroristgrupp som kallar sig Supers Förenade har börjat slå tillbaka. Med våld kräver de mänskliga rättigheter åt alla Supers. Dessutom vill de att Anton ska ansluta sig till dem.

Anton rycks med i en desperat kamp för att försöka skydda sin familj, medan somliga i hans närhet börjar uppföra sig allt mer underligt och flickvännen sviker. Kan Anton ens lita på sina närmaste vänner?

Mina tankar:

Detta är andra boken i serien Maddoxx Silver, det är en serie som riktar sig till unga vuxna. Den första boken heter Oslagbar. Denna kom ut 2021.

Då det är en del i en serie skall man ha läst första boken innan man ger sig på denna. Det var ett tag sedan jag läste första boken men man kom snabbt in i handlingen igen, det var en del återblickar om vad som hänt tidigare som friskade upp minnet.

Denna serie är en kombination av olika genre, det är en relations-baserad berättelse om ungdomar som är på väg att ta steget ut i vuxenvärlden. Det är även fantastik i form av att det finns människor som har superkrafter som lever ibland oss vanliga människor.

I den första delen så kände jag att fokuset låg mest på relationsbitarna i stället för fantastikbitarna med superkrafterna, vilket jag personligen kanske kände var lite tråkigt på ett sätt då jag har en svaghet för just fantastik. Här i denna så känner jag att det balanserar, till min glädje, mera åt fantastiken men ändå att relationsbitarna är där för att låta karaktärerna växa och få djup.

I denna så hettar det till ännu mera när det kommer till supers, som människorna med krafter kallas. Det rör sig om deras rättigheter att existera, det finns ett hat och en rädsla mot dem, att de utgör ett hot mot samhället då de har krafter som inte går att hantera. I första boken så fick vi lära känna gruppen med vanliga människor som kämpar för att få bort alla supers. Vi stöter på här en grupp inom supers som kämpar för deras rättigheter, kanske inte alltid med metoder på rätt sidan av lagen.

Det är en intressant konflikt som målas upp här och man kan absolut koppla ihop den, om man vill, med främlingsfientlighet och rasism som existerar i vår vardag, både nutida som historiskt. Författaren kör absolut ingen pekfingervisa utan låter det ligga på en nivå så att läsaren själv får tänka och ta ställning.

När det kommer till superhjältar och även mutanter i serietidningsformat så känns det troligen igen när det kommer till denna kamp mellan vanliga människor och de med krafter. Den första man kommer att tänka på är X-men och kampen som finns där. Man skulle tro att det blir en kopia på detta, men känner att även om författaren använder sig av traditionella spår i denna genre så klarar hon att få till det på ett sätt som känns att det är hennes egen och inte en ren kopia.

Jag skall erkänna att det fanns vissa bitar i handlingen då jag inte riktigt gillade några av de centrala karaktärerna, de betedde sig på ett sätt som jag bara skulle kunna kalla för överklass-svin som tror sig vara bättre än alla andra, detta är en mentalitet som jag avskyr. Vet inte om det är ett medvetet val av författaren att göra så att man både gillar och ibland ogillar karaktärerna.

Jag rekommenderar boken till alla som gillar superhjältar samtidigt som man kanske är svag för relationsdrama. Boken slutar på ett sätt som gör att man anar att det finns mer att berätta, har inte sett något om författaren jobbar på en tredje bok i serien men jag hoppas på att hon gör det.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Oslagbar (Maddoxx Silver #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar