onsdag 24 maj 2023

Joseph A. Davis: Ödestornet

Titel: Ödestornet
Författare: Joseph A. Davis
Sidantal: 336
Förlag: Pärlan Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Rikamu är på jakt efter invigningsskinnet som ska göra henne till en av Eldvinds krigarkvinnor. De äldre jägarna har undervisat henne om alla faror som lurar i Marduriens mörka djungel förutom den mystiska varelsen som rövar bort henne mitt under jakten. Den liknar inte något monster hon någonsin sett eller hört talas om, och den visar henne en omtumlande verklighet som hennes nya folk aldrig velat nämna för henne.

Samtidigt står Markus inför ett eget skrämmande uppdrag i Valarien: han ska träffa sina blivande svärföräldrar. Mötet blir dock avbrutet av en främling som söker hämnd, en gammal vän och en ödesdiger profetia. Svärdbäraren måste tillbaka till Mardurien, där mörka makter håller på att samla kraft inför en sista, avgörande strid.

Mina tankar:

Detta är, om jag räknar rätt, författarens sjunde bok. Det är den andra boken i serien Marduriens ljus, som i sin tur är en fortsättning på trilogin Markus av Trolyrien. Det är en fantasy som riktar sig till ungdomar i åldern 12-15.

Den första boken i serien heter Lögnspiran och man skall ha läst den innan man läser denna, jag tycker att man även skall ha läst serien som utspelar sig före denna. Man kommer att hänga med i handlingen betydligt bättre om man läst de tidigare böckerna.

I förra boken så mötte vi en del nya karaktärer samtidigt som vi återsåg några från den förra serien, Markus av Trolyrien. Denna fortsätter på detta spår och fördjupar sig. Det är en äventyrlig och fartfylld berättelse som målas upp för oss, samtidigt som den har en hel del budskap inbäddat i sig.

Författaren vill gärna visa att saker som vi ser som normala och traditionsenliga kan ses för andra som helt konstiga. Allt beror på vad man är uppväxt med och har funnits i generation efter generation. Detta är något som stundvis verkligen syns i denna bok och författaren gör det på ett lättsamt och även humoristiskt sätt. Hur lätt det är att feltolka varandra och råka göra saker som betyder helt andra saker för personer med andra traditioner. Under denna lättsamhet ligger som sagt även en allvarlig ton och får säga att författaren lägger in detta i sin berättelse på ett riktigt smart sätt. Vi måste acceptera varandras olikheter.

Språket är lättsamt och flyter på riktigt bra, tycker att författaren fått till både miljö och karaktärer på ett bra sätt. Vi har som sagt redan lärt känna karaktärerna och världen genom ett antal böcker, men ändå så får man nya saker tilldelade till sig och i stället för att vara ytterligare en del i en serie som bjuder på samma sak igen så känns denna väldigt fräsch.

Just det här om olikhet och att kunna förändras och även förlåta och förlåtas är något som verkligen ligger som en kärna i denna handling. Nu vill jag inte avslöja för mycket av handlingen så jag kommer inte specifikt förklara vad det är jag menar med detta, det får man ta reda på själv om man väljer att läsa boken.

Jag har för mig att jag läst att detta skall vara den sista boken om Markus och alla de andra i denna värld. Om det verkligen är det eller inte låter jag lämna till författaren men jag känner att när man läst ut denna bok så känns det som att det lämnas en liten dörr öppen för en fortsättning och jag får säga att jag inte skulle ha något emot om det dök upp i alla fall en bok till.

Jag rekommenderar denna till alla ungdomar som vill ha en underhållande och spännande fantasy, skulle säga att den även fungerar till äldre också om man känner att man vill ha en lite lättare läsning men som ändå har något att säga.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Markus av Trolyrien (Markus av Trolyrien #1)
Verarnas drottning (Markus av Trolyrien #2)
Xirianas gåta (Markus av Trolyrien #3)
Dunkelstjärnan (Kampen om Tusenvärld #1)
Lögnspiran (Marduriens ljus #1)
Spegelbilden (Kampen om Tusenvärld #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar