söndag 15 april 2018

Mats Ahlstedt: Öga För Öga, Tand För Tand



Titel: Öga För Öga, Tand För Tand
Författare: Mats Ahlstedt
Sidantal: 341
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

En man blir sprängd i en bil och vissa ledtrådar gör att polisen börjar misstänka terrordåd. En journalist, Tove, vars far är granne till mannen som dog, börjar frilansa och gräver själv i händelsen. Samtidigt som polisen utreder fallet så får profileraren Ella Werner mystiska meddelanden som gör henne påmind om hennes döde man. Hon finner spår som kopplar ihop dessa två saker. Är det terrordåd eller något annat?

Mina tankar:

Detta är andra boken om Ella Werner och Mats Ahlstedts tionde bok, första boken om henne heter När Inget Annat Återstår, läs här vad jag tyckte om den. Den är fristående men jag rekommenderar att man ändå läser böckerna i ordning då jag tycker man får ut mest av karaktärernas liv då.

Första boken var som en presentation av Ella Werner och de andra personerna. I denna får vi lära känna Ella mera, man får reda på mera vad som döljer sig i hennes bakgrund och vad det är som motivera henne att bli till den hon är. Denna boken blir det mera personligt för Ella när hon själv blir indragen i fallet och det är en mörk bakgrund som vi får reda på.

Precis som första boken så följer den två parallella trådar som på ett sätt rör samma händelse. Dels så följer den polisens utredning, i detta fall mera på Ellas egen utredning om sin bakgrund och hur det hänger ihop med den aktuella händelsen, och journalisten Tove som börjar undersöka på egen hand.

Skrivsättet är precis som förra boken korta kapitel och att en del av dem avslutas med en slags cliffhanger som gör att man har svårt att lägga ifrån sig boken och vill läsa lite till för att få reda på vad det är som händer. Jag gillar detta upplägget i böcker då det får mig att läsa ut dem snabbare.

Det verkar som att Mats Ahlstedt gillar att beröra aktuella ämnen i sina böcker, i första boken så berörde han om läkemedel och makt i affärsvärlden. Så är det även i denna bok och under resans gång hinner han beröra många aktuella ämnen som terrorism, spelmissbruk och maktmissbruk/förtryck inom familjen. Det är viktiga ämnen som han tar upp och han gör det på ett bra sätt.

Detta är andra boken jag läst av Mats Ahlstedt och med det i bagaget så måste jag säga att han har blivit ett säkert kort för mig när jag vill ha bra deckare som är lätta att ta till sig, men ändå tar upp aktuella ämnen, och är spännande.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris


Följ mig på Facebook eller Instagram

Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar