torsdag 6 juni 2019

Mattias Kuldkepp: En Hjälte Kommer Sällan Ensam

Titel: En Hjälte Kommer Sällan Ensam
Författare: Mattias Kuldkepp
Sidantal: 331
Förlag: Ragnarök Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Det är kaos i ödesväveriet. Prins Caspians och prinsessan Loreleis ödestrådar har inte flätats samman som de ska och tiden är knapp. En månad har ödesguden Raork på sig att rätta till missödet, men mycket kan hända på en månad. I synnerhet om det är virrpannorna Råttan, Oxen och Gabrielle som får uppdraget att föra prinsessan Lorelei till sin blivande make. Hela prinsen och halva kungariket kommer för evigt att minnas dagen då de tre vännerna kliver i land i Swoosh, vindarnas stad, och finner ett samhälle i fullständig stiltje. För det dröjer inte länge innan de blåst liv i det.

Mina tankar:

Detta är Mattias Kuldkepps senaste bok, hans femte roman om jag har gjort mina undersökningar rätt. Han har även medverkat i några antologier. Jag har läst två böcker av han tidigare, den episka fantasyroman Skärvor Av En Brusten Värld, läs här vad jag tyckte om den, som jag bara måste nämna igen som en av de bästa fantasyböcker jag läst. Utöver den har jag även läst hans humoristiska fantasyroman Konsten Att Rädda Sitt Skinn, läs här vad jag tyckte om den, som var mitt första möte med Mattias texter och med den utnämnde jag honom som en värdig arvtagare till Terry Pratchett. Som ni kanske förstår så har Mattias kommit till att bli en favorit bland författare som skriver fantastik. Och med denna är det just den humoristiska fantasyvärld från Konsten Att Rädda Sitt Skinn som vi återvänder till då detta är del två i Den Ofrivillige Hjältens Handbok.

Med för mig två fullträffar i bagaget från denna författare blev det med spänning som man började med denna bok. Kommer även denna att leva upp till ens förväntningar eller kommer man att förvänta sig för mycket i förväg och bli besviken av boken.

Då detta är bok två i en serie så rekommenderar jag att man läser den första boken först för att få bekanta sig med karaktärerna och världen och alla dess galenskaper. Det skulle säkert gå att läsa denna utan att man läst första men då kommer man att missa en del av handlingen. Och självklart skall man läsa även den då det är en riktigt bra och rolig bok.

Mattias Kuldkepp blandar friskt i denna bok och driver med glimten i ögat med allt. Det är ingenting som går säkert, det drivs med klassiska element från sagor om prinsessor och kungariken och även andra berättelser. Även moderna saker blandas in som sociala media och andra nymodigheter. Och fast dessa inte borde passa in i en fantasyvärld så får Mattias det att fungera och man köper det som en del av denna värld.

Fast man bara mött karaktärerna i en bok tidigare är det på ett sätt ett kärt återbesök till några som man tycker sig känna så väl. De är som om man alltid har känt dem. Kanske är det att de är mallen av de klassiska huvudkaraktärerna i en fantasyroman men de vänder och vrider på det klassiska ändå och gör en egen sak av det. De är som ett gammalt par som munhugger med varandra och nästan ibland att vara ovänner fast de åt andra sidan är nog de trognaste och närmsta vänner som några kan bli.

Humorn och fyndigheterna ligger och ruvar hela tiden för att ibland blomma ut och explodera. Jag sa att jag med hans första bok i serien utnämnde honom till en värdig arvtagare till Terry Pratchett som var mästaren på humoristiska fantasyböcker som drev med moderna saker i fantasytappning. Och Mattias fortsätter visa sig vara en värdig arvtagare, det har med denna kanske blivit ännu mera tydligt. Världen vi möter här är lika galen som Skivvärlden och fast det kanske lätt kunde ha blivit en blek kopia som efterapar ett känt verk så står författaren och denna värld med sina invånare stadigt och säkert på egna ben.

Så för att svara på frågan om jag gillade boken och om den klarade av mina höga förväntningar så kan jag säga att det gjorde jag och den klarade att leva upp till mina förväntningar. Jag hoppas verkligen att denna bok och de tidigare jag läst av författaren når ut till internationella för dessa tycker jag absolut håller samma kvalité som internationella bestsellers. Jag hoppas att i alla fall att de i Sverige som läser fantasy på engelska får upp ögonen för denna författare för detta är ett av bevisen att den svenska fantastiken är att räkna med.

Jag ser verkligen fram emot nästa bok från Mattias vilken det nu kan bli, om det blir episk eller humoristisk fantasy som kommer först härnäst eller om det blir något helt nytt. Under tiden får det nog att bli att få tag i de två tidigare böckerna som jag inte läst av honom ännu.

Pocket Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

1 kommentar:

  1. Det låter lovande! Jag tänkte köpa hem den första delen, Konsten Att Rädda Sitt Skinn, och jag har Skärvor Av En Brusten Värld oläst i hyllan. Längtar efter att läsa dem. Tack för en bra recension!

    SvaraRadera