torsdag 9 december 2021

Wilma Sjökvist: Elementens Hjärta

Titel: Elementens Hjärta
Författare: Wilma Sjökvist
Sidantal: 193
Förlag: Simusdotter Förlag

Baksidestext:

Övergiven. Ensam. Krossad.
Nu reser hon sig igen, starkare än någonsin förr.

Som nyfödd blev Ledina övergiven i skogen. Under hela sin uppväxt blev hon kallad för missfoster så många gånger att hon till slut trodde på det själv. För hon är inte som alla andra. Hon är ingen vanlig bändare.

Men en dag sker en jordbävning som får hennes liv att vändas upp och ner på ett sätt som hon aldrig någonsin trodde var möjligt. Allt hon tror sig veta ställs på prov och plötsligt måste Ledina gå emot allt som hon är för att bli den hon är menad att vara.

Elementens Hjärta är en berättelse som visar att oavsett hur många motgångar man utsätts för, oavsett hur mycket sorg man går igenom, så kan man alltid resa sig stark igen.

Det här är Ledinas resa.

Mina tankar:

Detta är Wilma Sjökvists debutbok och det är en fantasybok som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

När jag läste denna bok så slog det mig att det är en del intressanta val som författaren har gjort när det kommer till uppbyggnad av handlingen. Det som man märker när man läser denna är att handlingen förflyttar sig väldigt snabbt och är på ett sätt sparsmakad när det kommer till detaljer men ändå på ett annat sätt fyllig och levande. Man kan nästan säga att den i sig är en motsägelse men att författaren lyckas med ändå.

Boken är uppdelad i tre delar och varje del är, när det kommer till handling, lika innehållsrik som en vanlig bok i en serie brukar vara. Vi får alltså en trilogi komprimerad på mindre än tvåhundra sidor. Då kanske man förstår hur mycket handling som har skalats bort. Men saken är den att fast det borde kännas som att det saknas en massa saker eller att varje bit i handlingen inte får sin tid i rampljuset, att allt känns som att det jäktas fram, så lyckas författaren med att förmedla många saker och göra handlingen betydligt fylligare än de sidor som boken består av.

Denna minimalistiska stil, eller vad man nu skall kalla den, gissar jag är rätt så svår att behärska men för mig fungerade det, så hatten av för författaren. Nu gillar jag även fylliga handlingar som verkligen går in på djupet när det kommer till att bygga upp saker runt de centrala händelserna, men denna bok visar att det fungerar lika bra åt andra hållet. Jag misstänker att det är en smaksak vilket man gillar men om författaren har ett bra språk, som här är fallet, så fungerar det riktigt bra.

Det finns kanske en del frågor som väcks i huvudet på läsaren när man läser denna bok, saker som man inte riktigt får svar på. Det är en del saker om världen som kanske inte lyft fram för läsaren, åt andra sidan så får man svar på allt väsentligt som man behöver veta när det kommer till den aktuella händelsen som spelas upp i boken. Världsbygget finns där men lämnas bitvis upp till läsaren att tolka och fylla i, vilket är roligt och man känner sig mera involverad i denna bit än om man kanske fick allt framdukat. Är man van fantasyläsare så misstänker jag att man har kunskapen redan för att göra detta.

När jag hade läst ut boken så kände jag att jag hade fått mig en handling som hade det mesta och man kändes till tillfredsställd på ett sätt. Men den väckte även en mersmak och det är säkert den del av mig som vill ha det fylliga när det kommer till världsbygget. Jag hoppas på att vi kommer att återvända till denna värld på något sätt, om det nu är samma karaktärer vi möter eller en handling som är helt fristående och utspelar sig, tidsmässigt, kanske före eller efter denna spelar ingen roll, jag välkomnar vilket som.

Så vill man ha en liten pärla till berättelse som rymmer mycket och har ett fylligt språk med känslor så skall man absolut kolla upp denna.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar