lördag 16 april 2022

Isabelle Törnqvist: Kirin

Titel: Kirin
Författare: Isabelle Törnqvist
Sidantal: 443
Förlag: Hoi Förlag

Baksidestext:

Tre år har gått sedan Svala skildes åt från Ahren och upptäckte sanningen om vad som ligger på andra sidan av de skyddande murarna. När hon äntligen hittar Ahren har han förändrats. I hans ögon ser hon det mörker som fågeln Ho-o varnade henne för. Det blir snart uppenbart att Ahren inte kan förlåta någon för det som hänt, kanske inte ens Svala.

Ute i landet styr kejsare CC och hans dödsherdar sprider skräck bland befolkningen. Svala är säker på att hon kan få folket att resa sig, om hon bara kan få dem att inse sanningen om vad som finns utanför murarna. Men det börjar bli allt mer uppenbart att hon inte kan genomföra sin plan ensam. Fågeln Ho-o är borta men till sin hjälp får hon snart enhörningen Kirin, som är en del av det mäktiga vapen som kan sätta stopp för dödsherdarna.

Mina tankar:

Detta är författarens andra bok och det är även andra delen i hennes fantasyserie Enigma, som började med Fågeln. Den riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Då det är andra delen i en serie så skall man ha läst den första delen innan man läser denna. Det var ett tag sedan jag själv läste första boken och hade glömt en hel del detaljer. Lite ringrostig när det kom till världen som byggts upp i första boken så kände jag att jag ändå lätt kom in i handlingen, bitar återkom efterhand och andra saker som jag kanske helt glömt återberättades om de var viktiga för den fortsatta handlingen.

Första boken fokuserade, om jag inte missminner mig, mycket på huvudkaraktären Svala. I denna del så har författaren valt att lyfta fram några andra lite mera. Boken är uppdelad i tre delar och i den första delen så är Svala inte med alls, i stället så är det en tillbakablick på två karaktärer, kul att få mera kött på benen om vem dessa är. I de två andra delarna, som boken är uppdelad i, så är det återigen mera fokus på Svala.

Författaren bygger vidare på den värld som hon presenterade för läsaren i första boken. Precis som i första boken så har jag funderingar på om denna värld är vår, eller rättare sagt en alternativ version av den, som utspelar sig i framtiden. Det finns inget som säger det rätt ut, men det är små saker som får mig att ana att det kan ligga till så i stället för att vara en helt ny värld.

Genremässigt så skulle jag säga att det är lite av en mix av dystopi och fantasy, den har element som känns igen från flera undergenrer inom fantastiken. Det är en spännande handling som författaren målar upp för oss och det känns att världen är rik när det kommer till bakgrundshistoria.

När man kommer till andra boken i en trilogi, som denna serie är, så är det klassiska att andra boken blir något som man säger en slags transportsträcka till upplösningen av handlingen som kommer i sista delen. Det kan man säga att även denna bok är, men det blir ingen långtråkig eller meningslös bit av handlingen. Den fungerar bra som en fördjupning av handlingen samt att den lägger en bra grund till vad som komma skall. Lägg till att man även lär känna karaktärerna ännu bättre och får en mera insikt i några av dem när det kommer till deras förflutna.

Det skall bli spännande att se hur författaren knyter ihop det i sista delen, som kom ut förra året och heter Draken. Skall inte vänta så länge med att läsa den som jag gjorde med denna, så att minnet är mera färskt.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Fågeln (Enigma #1)

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar