lördag 6 januari 2024

Erik Ollman: Vittror - Uppvaknandet

Titel: Vittror – Uppvaknandet
Författare: Erik Ollman
Sidantal: 300
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

I Venja är de magiska väsendena vittrorna sedan länge dolda för människornas ögon. De är inte längre något annat än skrock. En av få som fortfarande vet om deras existens och kan förnimma dem i verklighetens utkant är Andár. Han är en darkar-tharak, en svärdsmagiker, i de Utomståendes tjänst. Han är satt att tjäna Venjas invånare, spara liv i det stora och hålla mörkret på avstånd. Han verkar utanför moralens gränser och har magiska krafter förlänat från vittneriket till sitt förfogande. Hans lojalitet och liv riskerar dock att förgöras när han får sitt största och viktigaste uppdrag hittills.

Mina tankar:

Detta är författarens debutroman och det är en fantasybok som riktar sig till vuxna, denna kom ut 2020.

När man pratar om fantasy så vill man ju ofta även placera den i en undergenre så att man vet lite mera specifikt vad för fantasy det är man pratar om. Denna skulle jag placera som high fantasy, alltså att den utspelar sig i en helt egen värld med egen fauna och ett magisystem. Den har drag av den klassiska fantasyvärlden, alltså att den utspelar sig i en värld som påminner om vår medeltid och då den anglosaxiska med, lite enkelt förklarat, riddare och slott.

Boken kastar en in i denna värld, som jag får säga är känns verkligen genomarbetad när det kommer till folkslag, historia och magin. Det är en rätt så mörk och brutal vision man får av världen och de karaktärer vi möter är verkligen nyanserade, i stället för att vara goda eller onda så befinner de sig i en gråzon.

Man får ta del av en konflikt mellan två länder, men på ett sätt så känner man att det inte är solklart vilket land som man skall hålla på, om det nu är meningen att man skall hålla på ett. Även detta är en slags gråzon.

Det är som sagt ett gediget arbete när det kommer till världsskapandet, men det finns något som jag inte direkt kan sätta fingret på som gör att boken har en trög tröskel när det kommer till att ta till sig all information om världen. Det är inte att boken är dålig men den kräver att läsaren är alert och har lätt att ta till sig mycket information.

Språket i sig är lätt att ta till sig och jag får säga att de centrala karaktärerna är intressanta att följa där har författaren lyckats med att bygga upp dessa. Så jag kan verkligen se att författaren har något att komma med. Det är lite av något ödesdigert och episkt som ligger och ruvar bland karaktärernas öden och framtid.

Även om jag kände att boken var lite svårläst när det kom till all fakta som man fick ta till sig så fann jag den även spännande och intressant. Jag rekommenderar den till alla som vill ha en fantasy som är lite tuffare att sätta tänderna i för även med sina brister så känns det inte bortkastat att läsa den. Den verkar vara en första del i en serie, dock så har jag inte sett något om en fortsättning. Men jag skulle inte ha något emot att läsa en, och att den då kanske var lite mera sparsam när det kommer till information om världen.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar