onsdag 13 juni 2018

Peter Erik Du Rietz: Natten Jag Dog

Titel: Natten Jag Dog
Författare: Peter Erik Du Rietz
Sidantal: 480
Förlag: Hoi Förlag

Handling:

Carl Cronhammer föddes som människa, men nu är han något helt annat. Vi får följa med flera århundraden tillbaka i tiden till när han slutade vara människa och mötte ofrivilligt ett nytt öde.

Mina tankar:

Detta är (om jag förstått det rätt) Peter Erik Du Rietz första roman. Han har skrivit flertalet noveller i olika längder. Då denna har några år på nacken så finns det redan en fortsättning på denna bok vid namn, Boken Om Vinterdöda Ting.

Detta är en skräckbok och handlar om vampyrer, eller inte vampyrer, för de nämns aldrig vid det namnet. Personerna kallas för virker och man kan säga att de bygger på folktro och sägner som i in tur skapade myterna om vampyrer.

Boken börjar starkt med mord och i den blodigaste benämningen, med detta får vi en föraning om vad som komma skall. För de skall jag säga, den sparar inte på det våldsamma och brutala. Blod och inälvor, samt andra inre organ, kommer att flyta och ätas. Så de som inte gillar sådant kanske skall titta efter en annan bok.

Efter detta starka kapitel så tas vi tillbaka till en tid där våran huvudperson fortfarande är mänsklig. Vi blir indragen i 1800-talet, som är smutsig och fattig. Det är ingen enkel tid att leva och det är en ständig kamp om överlevnad.

Miljömässigt så dras tankarna till klassiker som Dracula och Frankenstein. Det är en perfekt miljö och tid att lägga en skräckberättelse i. Stämningen är pricken över i:et. Det känns att det ligger ett digert arbete för att få miljöerna historiskt korrekta. Vi vandrar tillsammans med karaktärerna i gamla London och Göteborg.

Boken är delvis berättad ur huvudpersonens synvinkel, den innehåller två berättelser kan man säga. Tack vare detta och vampyr-temat så går tankarna även direkt till Anne Rices böcker om vampyren Lestat, dock så är denna bok inte lika filosofisk som hennes böcker är. Vi får ta del av ett liv som har varit med om mycket.

Jag rekommenderar denna till alla som gillar lite blodigare böcker med vampyr-tema, samt gillar att uppleva den gamla tiden. Men det är inte bara en orgie i blod och våld utan det är även en välskriven berättelse med intressanta karaktärer. Jag kommer absolut att läsa nästa bok om Carl Cronhammer också.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris


Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar