onsdag 17 oktober 2018

Eva Holmquist: Attentaten I Gallus

Titel: Attentaten I Gallus
Författare: Eva Holmquist
Sidantal: 188
Förlag: Ordspira Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Matilda vaknar upp i en annan kropp och i en helt annan värld, hon har drömförflyttat sig. I den världen hon har kommit till är människor slavar till ett fågelfolk, som kallas Gallus. Många slavar försvinner spårlöst och det blir Kapten Fidesko i Gallus Flygvapen uppdrag att ta reda på vad som hänt slavarna. Under tiden får även rövarpojken Sticke i uppdrag att spionera på slavarnas motståndsrörelse som man misstänker står bakom ett antal attentat. Matilda försöker ta sig tillbaka hem men blir indragen i intrigerna som verkar hänga ihop.

Mina tankar:

Attentaten I Gallus är mitt första möte med Eva Holmquists böcker, hon har skrivit flera böcker och de riktar sig till ungdomar och uppåt. Detta är första boken i en trilogi och är en fantasyberättelse.

Som sagt så riktar sig boken mest till ungdomar men jag finner snabbt att den har även en mera vuxen ton i sig. Jag skulle säga att denna är för lite äldre ungdomar eller i alla fall läsvana. Sedan kan absolut ännu äldre, upp till vuxna få ut något av denna handling då den berör en del ämnen som ger den ett mera djup än vad jag först trodde den skulle ha. Detta var en trevlig överraskning för jag hade räknat med ett läsäventyr men fick mera.

Ämnena den tar upp är först och främst om slavar men även rasmotsättningar och att man inte skall tro på allt man får berättat för en, det kan vara förvridet. Nu går den inte in på några jättedjupa utlägg om dessa ämnen men ändå misstänker jag kan vara en intressant och bra startpunkt på att börja tänka efter och ställa frågor om dem.

Det är en fantasifull värld som Eva har skapat. Den rymmer många olika varelser, alla med sina olika stilar. Man får sig en resa genom boken och får reda på mer och mer om världen ju längre man kommer i handlingen. Allt är inte som man först tror och det känns som en hel del har hänt i denna värld.

Det är en handfull karaktärer som är i centrum och alla är unika med sina olika drag att det blir lätt att hålla isär dem. Man fick bra bilder över vilka de är och hur de ser ut, dock kanske själva huvudpersonen, Matilda, blev lite undanskymd i förhållande till de andra som var mera färgstarka. Var lite svårt att få en klar bild över henne, men det var inget som störde läsningen och hoppas på att få veta mer om henne i kommande böcker.

Jag ser fram emot att läsa de övriga böckerna i serien och då troligen få dyka ner ännu djupare i den rika världen som lever i denna serie.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar