söndag 7 oktober 2018

Bokmässan 2018


Efter tre dagar på mässan så drog man på sig den beryktade mässpesten, kände mig lite småkrasslig redan på vägen till mässan och var troligen lite febrig under dessa dagar. Har sett i nyhetsflödet att den ena författaren efter den andre skrivit om förkylningar. Till er jag träffade på mässan jag hoppas verkligen inte att det var jag som smittade er, i sådana fall ber jag om ursäkt. Sedan om det var så att jag inte var helt närvarande hela tiden och gick rätt förbi er utan att hälsa på er så skyller jag på febern där också, jag ville prata med er alla men ni var för många och jag hann inte med er alla.

Fast jag som sagt gick lite febrig på mässan så hade jag tre riktigt trevliga dagar med hur många underbara möten som helst. Hur jag ens skall kunna sammanfatta detta vet jag inte riktigt nu och jag inser som vanligt när jag tittar på bilderna jag tog att jag som vanligt inte fick med ens hälften av vilka jag träffade där. Jag får helt enkelt bara börja och se vart jag hamnar.

Jag börjar med det samma med favoritstället på mässan. Det finns ett speciellt ställe på mässan som jag brinner för lite mera än andra stället. Här blev det som vanlig många kära återträffar med personer som man träffat tidigare år på mässan, men även en del nya bekantskaper blev det också. Det var personer som man bara pratat med över nätet samt helt nya också. Gemenskapen i detta område är så starkt att man till och med kan ta på den, vänskapen mellan de olika montrarna är så stor att värmen sprider sig starkt här. När man vandrar bland dessa montrar är det som att komma in bland en stor härlig familj och jag känner att jag är en bland dem. Jag pratar om Fantastikgränden, stället där den svenska fantastiken har samlat sig på mässan och jag kan säga att den är stark. Nytt för i år var att den hade fått en egen scen där författare, förläggare och förlag pratade om olika ämnen inom genren.

Cecilia Åhman och Jenny Töreblad
Thomas Årnfelt


Jag möts med det samma av Eva Broberg (som har skrivit böcker Friskyttarna och Desertörerna, dystopiska böcker för unga vuxna och uppåt), Cecilia Åhman (författare till fantasyböckerna Bränt Land och Spår Av Drakarnas Fjäll som är de två första delarna i fantasyserien Arvet Efter Mörkertiden). Här höll även Jenny Töredal hus (med sin böcker Älvkorset och De Dödas Bok i fantasyserien Sagan Om Ella), Thomas Årnfelt (med sina böcker Incidenten I Böhmen, Sällskapet I Genua och Den Som Söker) och på Söndagen var även Eva Holmqvist där med sina böcker som riktar sig till barn och ungdomar men även uppåt. I denna författartäta monter befann sig även Marcus Olausson (eller i alla fall hans bok, man såg han över hela området) med sin nyredigerade När Gudar Dör (första boken i serien Serahema Saporium, en riktigt bra serie som jag verkligen tror på), denna har tagits upp av Lupina Ojala (författare till t.ex. Tårpilens År och Toner Av Guld) med sitt förlag Catoblepa. Här kunde man även hitta Ulrika Amadors första bok, Femte Dagen, hon gjorde lite besök här men man hittade henne i förlaget Vistos monter med sin nya bok Själaryckaren.

Marcus Olausson och Lupina Ojala pratar om hans böcker.

Ulrika Amador med sin nya bok.
Att författare inom fantastiken, som ger ut på eget förlag eller litet förlag, går ihop och hyr en monter tillsammans var något som man märkte på mässan. Och det förstår man, det är inte gratis att stå på bokmässan och att försöka sälja tillräckligt om man endast har en eller två titlar i bagaget för att man inte skall gå back allt för mycket är ju en omöjlighet i sig. Det är detta man ser att gemenskapen och viljan att hjälpa varandra skiner starkt mellan fantastikförfattarna.

I nästa monter fanns andra författarsamlingen. Här hittade man Hans Olsson (med t.ex. sin fantasytrilogi Elementstenarna, pokerthrillern King's Hope, ai-thrillern Museion), Lisa Rodebrand (författare till Revolt och En Droppe i Rymden) med sitt förlag Fantastiförlaget är även andra författare från förlaget gjorde besök, Nathalie Sjögren (författare till Undergång) var där på Torsdagen så henne missade jag, samt även Elin Niklasson (författare till Med Hjärtat I Halsgropen). Här befanns sig även Ulrika Fjellborg med sin nya bok Luna Olympia och sina äldre böcker i fantasyserien Krönika Över Yggdrasil.
Han Olsson, Lisa Rodebrand, Elin Niklasson & Ulrika Fjellborg redo att sälja böcker.
Ett förlag som verkar växa som det bara knakar är Seraf Förlag. Till årets mässa var de nu fem författare med över 20 titlar bakom sig i montern. Bakom förlaget står författaren Caroline Hurtig och med sig förutom sig själv hade hon Gabriella P. Kjeilen som skriver urban fantasy (Mellody Looh - Födelsemärket, Mellody Looh - Flykten, Mellody Looh - Förvandlingen och Magin Vaknar), Sara Dalengren (som skriver serien Flocken som handlar om skepnadsskiftare), Annah Nozlin (som skriver fantasy för ungdomar och uppåt) och Astrid Ahlberg (även hon skriver fantasy för ungdomar och uppåt)
Caroline Hurtig, Gabriella P. Kjeilen, Sara Dalengren och Annah Nozlin med sin digra samling av titlar.
Förlaget Andra Världar var som vanligt på mässan och de består av Anna Vintersvärd (som var aktuell med sin bok Gårdstomtens Döttrar), Jakkin Wiss (författare till Drakjägarens Dotter, Skuggornas Folk och Benjamin) och Aengeln Englund (författare till Gainea), Toby Johansson (medförfattare till Benjamin) gjorde även litet gästspel i montern. Anna Jakobsson Lund (författare till Systemet-trilogin och Equilibrium) aktuell med boken Czentes Omega hade fått ett hörn i montern också.
Anna Vintersvärd med sin nya bok.
Anna Jakobsson Lund står och myser med Andra Världar.

Sofi Poulsen och Ulrica Edvinsson Sundin.
I montern bredvid stod radarparet och energipaketen (för det kändes så när man träffade dem) Sofi Poulsen och Ulrica Edvinsson Sundin. Sofi var aktuell med sin antologi H.C. Andersen (har tidigare givit ut Grimm och Grimm Darker, samt ett antal barnböcker) och på Fredagskvällen bjöd hon på ett litet releaseparty med de flesta av författarna samlade. Ulrica var aktuell med andra boken i sin fantasyserie, Drakens Dotter - Viljornas Krig (första heter Drakens Dotter - Resans Början).


Lite längre bort fann jag ytterligare en monter som några författare hade samlat ihop sig. Det var Tora Greve som skrivit Siriuskrönikan, A.R. Yngve (som jag intervjuade för ett tag sedan och var aktuell med sin Precinct 20: Dead Strange) samt Sandra Petojevic med sin Maktens Tiaror-trilogi.

I en annan monter så befann sig Fantastikbokklubben och där samlades många författare. Mattias Kuldkepp vad där med sina böcker, Konsten Att Rädda Sitt Skinn samt Skärvor Av En Brusten Värld, där fick jag den trevliga överraskningen att en bit av mitt inlägg om hans första bok hade kommit med på baksidan på hans senaste bok. Ola Wasswik med sin lite tyngre bok In Nomine Patris var även där. Cecilia Larsson Kostenius befanns sig även i montern med sina två böcker De Ursprungliga och Gudarnas Skymning. På Söndagen kom även Emelie Kempe till montern högaktuell med sin nya bok Röda Ögon - Maght (Första boken heter Röda Ögon - Reisa). Sedan var även Frida Hallberg där med sina böcker (men av någon anledning pratade jag inte med henne, skyller på min feber, vi får fixa detta nästa mässa) och sedan upptäckte jag först när jag kom hem att Magnus Hägglöv (med boken Katalysatorn) var i montern, om du läser detta så visste jag inte att det var du och jag skyller än en gång på min feber, vi nickade emot varandra i alla fall.
Cecilia Larsson Kostenius
Mattias Kuldkepp
Emelie Kempe

När jag ändå är inne i på lite ursäkter till författare för att jag inte kände igen dem så måste jag be om ursäkt till en speciell författare. Det var på Lördagen på frukosten på hotellet, när jag gick där ifrån så hälsade en person på mig som jag lite trött hälsade tillbaka på. Det var först när jag kom upp på hotellrummet som det slog mig vem det var. Fria Ligan hade sin författargrupp Fruktan där och den om hade hälsat på mig var Markus Sköld (författare till Kalldrag och Där Ute I Mörkret). Till Markus (om du nu läser detta inlägg) jag tittade efter dig både Lördag och Söndag i Fria Ligans monter men du var inte där de gånger jag gick förbi. Hade jättegärna stannat till och pratat med dig (och de andra i Fruktan) istället för den halvdana hälsningen du fick av mig vid frukosten. Skyller på att det var tidigt och att jag var febrig och kopplade inte först vem du var.

Patrik Centerwall med en blivande klassiker.

På Söndagen så ramlade även Patrik Centerwall in i SF-montern för att signera sina verk, novellsamlingarna Skymningssång och Minnen Av En Sång samt ungdomsfantasyn Klockan Och Spegeln.




I SF-montern hände det många signeringar alla dagar. Där träffade jag Lars Wilderäng (aktuell med Höstregn), skräckmästaren John Ajvide Lindqvist som är aktuell med sin bok Misslyckas Igen, Misslyckas Bättre, en bok om hur man skriver och hur han tänkte när han skrev sina tidigare böcker. Här fick jag även till slut (förra året var hon på mässan de dagar jag inte var där) träffa Lovisa Wistrand, som förra året skrev den riktigt bra boken Drakviskaren och är aktuell med uppföljaren Demonviskaren. Sist men inte minst så träffade jag där en som blivit en riktigt favoritförfattare, Mats Strandberg med sin nya bok Slutet, en bok jag verkligen gillar (har läst hälften nu), gillade hans tidigare böcker skarpt, Engelfors-trilogin, Färjan och Hemmet.
Mats Strandberg blir intervjuad på Fantastikscenen.

I förlaget Everlasting Publisher monter så träffade jag en del författare. Det var dels ägarna Madelene Lundvall (som är aktuell med tredje boken, En Ny Gryning, i serien Och Mörkret Föll) och Yamilé A. Craig (som snart kommer med sin tredje bok i serien Skuggornas Stad). Där träffadde jag även Tomas Heed som är aktuell med boken Metamorfos - Demoneras Blod och Emelie Beijer som är aktuell med Lysande Blå.

I Whip media hade Kristina Suomela (Karne - Skriet Från Häxberget och Bakom Väggens Dörrar) sin plats, hon hade smygpremiär på sin fantasybok Azoria Återkomsten.

Jag passade även på att ta med mig mitt ex av Norra Latin och fick det signerat av Sara Bergmark Elfgren. Hon satt tillsammans med Karl Johansson och signerade albumet Vei. Jag passade på och fick ett smakprovs-häfte av bok två av Vei som kommer nästa år.

I Egmonts monter satt skräckförfattaren Johannes Pinter (Vackra Kyrkor Jag Besökt, 1007 samt De Mörkermärkta) och signerade sina barnböcker Monster Monster. Var som vanligt ett trevligt möte med honom.

Karin Pasche, aktuell med sin andra bok i serien Labyrint, hittade jag i Hois monter. Om du läser detta så skall jag än en gång tacka för biljetten jag fick på Söndagen. Vi bytte lite ord och det är det som är så kul med mässan att man får träffa de man läser och prata lite med dem. Vet inte om jag inbillar mig det när jag läser böckerna men jag tycker att handlingen knyter an till mig lite mera när jag har träffat författaren.

Nu tror jag att jag har nämnt alla jag träffade som har med fantastiken att göra, om jag har missat någon så ber jag om ursäkt och än en gång till alla jag inte träffade där i gränden och runt omkring jag skulle gärna ha träffat er men som vanligt så gapar jag efter för mycket på mässan och kan inte hinna med alla.

Nu skall vi gå över till andra gruppen av författare som jag gillar att läsa och som jag träffade på mässan nu skall vi gå över till spänningsförfattare.

Men första så skall jag nämna att jag även träffade Helena Dahlgren, författare till boken Orkidépojken. Hon var där som författare till hästboken Ödesryttarna samt som moderator för flera programpunkter på Crimetime delen av mässan, t.ex. intervjuade hon Jessica Fellowes om hennes deckare, Mysteriet På Asthall, som har blivit översatt till svenska i år. Alltid lika kul att träffa Helena och roligt att du stannade till och pratade med mig på golvet i allt vimmel.
Helena Dahlgren i samtal med Stefan Ahnhem och Sofie Sarenbrant


Några andra som Helena intervjuade var Sofie Sarenbrant (skriver om Emma Sköld, t.ex. Avdelning 73, aktuell med Syndabocken)  och Stefan Ahnhem (aktuell med Motiv X) om att skriva planerat eller oplanerat.

Crimtime hade en hel del intressant att lyssna på. Dock så blev det svårt att välja på vad man skulle lyssna på när man samtidigt ville vara nere på mässgolvet och träffa andra författare. Var både positivt och negativt at flytta Crimetime in på mässan istället som det var förra året när det var en egen festival i sig på Gotland. Då kunde man fokusera på att lyssna på alla intressanta samtal. Nu fick man som sagt välja mellan att missa den vanliga bokmässan eller att verkligen välja ut det bästa av det bästa och springa fram och tillbaka mellan Crimetime och mässgolvet.

Saker som jag lyssnade på Crimetime var Jörn Lier Horst (aktuell med Katharinakoden) och Lars Kepler (som snart kommer med Lazarus) som pratade om att bygga upp spänning, vilket var riktigt intressant att lyssna på. Ett annat samtal var mellan Anders De La Motte (Geim, Buzz och Bubble, samt aktuell med Vintereld) och Cecilia & Rolf Börjlind (aktuell med Kallbrand) som handlade om att skriva för tv och att använda det i böcker, som vanligt lika roligt att lyssna på Anders men även på paret Börjlind.

Åsa Bonelli och Pernilla Ericson i samtal om kvinnors roll i deckare.

Ett intressant ämne var när Pernilla Ericson (Spåren Vi Lämnar Efter Oss, aktuell med När Du Vänder Dig Om) och Anna Bågstam (aktuell med Ögonvittnet) pratade om hur kvinnor gestaltas i deckare och att de är trötta på den stereotypen och har skapat starka kvinnliga karaktärer istället. Pratade även lite med Pernilla i HarperCollins monter, lite kul när en författare står i montern och får syn på en och vinklar så glatt på mig innan jag kommer fram. Försöker intala mig att jag får vänja mig att bli igenkänd, vilket är superkul och att bli igenkänd hände mig flera gånger på mässan.

Det sista jag nog lyssnade på Crimetime var Christina Erikson (aktuell med Min Vän Forsete) och Åsa Bonelli (aktuell med Minns Att Du Skall Dö) och det handlade om psykopater, att skriva om dem och att till och med leva med dem. Ett skrämmande ämne.

Men det var inte bara på Crimetime som man kunde lyssna på författare utan även nere på mässgolvet, vilket jag inte direkt alltid föredrar då det är så mycket ljud runt omkring så man får svårt att koncentrera sig på samtalet.

Kicki Sehlstedt
I Piratförlagets monter lyssnade jag på Kicki Sehlstedt (aktuell med Sweet Lolita) om hur unga flickor blir hotade och sexuellt utnyttjade på nätet. Här lyssnade jag även på Pascal Engman som förra året skrev Patrioterna, en bok jag verkligen gillade, och är aktuell nu med Eldslandet. Fick även prata med Johan Ripås (aktuell med Skuggmakten) om hur det är att leva i Afrika, vilket var verkligen intressant.

I Bonniers monter så lyssnade jag på Joakim Zander när han pratade om sin nya bok Vännen. Lyssnade även på Mariette Lindstein när hon pratade om sin nya bok, Vit Krypta, samt om dolda sekter som kan finnas närmare än vad vi tror.

I Bokfabrikens monter så hälsade jag även på en del författare. Det var författare som Mats Ahlstedt (När Inget Annat Återstår och Öga För Öga, Tand För Tand), Susanne Boll (aktuell med Eldsystrar) samt Olséni & Hanen (Ester Karlsson Med K).

I Lind & Co's monter satt som vanligt Björn Hellberg (Likspett) och signerade trogen från morgon till kväll, varje dag. Det är alltid lika trevligt at träffa Hellberg, det har blivit som en tradition att träffa honom och byta lite ord med honom, det är ett kärt återseende varje gång.  I år var han aktuell med inte en deckare utan en memoar. Han var ju så klart inte den enda författaren i montern. Man träffade även Dag Öhrlund (Mord.net) som var aktuell med hela tre böcker i år. Författarduon Jimmy Lindgren och Peter Lindmark (Förrädare) aktuell med tredje boken om Nicholas Warg, Brännpunkt, var också ett trevligt möte. Tony Johansson med sin nya bok Smugglaren lät intressant så den åkte ner i väskan också.

Lina Bengtsdotter.
Ett litet tips är att om en författare sitter i en lite mera anonym monter så kan det vara trevligare att lyssna på dem istället för de stora förlagens monter som är ofta mycket ljud runt omkring. Jag hittade Lina Bengtsdotter (Annabelle) i just en sådan monter där hon pratade om sin nya bok Francesca.

Som sista punkt på mässan för detta året så lyssnade jag på Håkan Nesser när han pratade lite mera djupare om tankar om hans senaste bok, De Vänsterhäntas Förening. Efter detta samtal så var det är säga hej då till "familjen" i Fantastikgränden.

Håkan Nesser
Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar