lördag 27 oktober 2018

Eva Holmquist: Gallus Brinner

Titel: Gallus Brinner
Författare: Eva Holmquist
Sidantal: 147
Förlag: Ordspira Förlag
 
Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Handling:

Upproret i Gallus har ökat upp. Några av de utstötta inom fågelfolket spränger sig själva inne i staden. Rövarfolket planerar en attack mot människorna. Sjödjuren får vattnet att resa sig. Skogsfolket har blivit mera aggressiva också. Än en gång så går Matilda, rövarpojken Sticke och kapten Fidesko ihop för att gå till botten med vad som händer, något eller någon måste ligga bakom allt detta.

Mina tankar:

Detta är andra boken om folken i Gallus, den första heter Attentaten I Gallus (läs här vad jag tyckte om den). Det är en fantasybok riktad till ungdomar men även vuxna kan få ut något av dessa böcker.

Det är som sagt andra boken och jag rekommenderar att man läser den första först. Man får visserligen en sammanfattning av vad som hände i den boken, men den är mera som en uppfräschning av minnet om det var ett tag sedan man läste den. Man missar en del av handling och bakgrund om man hoppar direkt på denna boken.

Denna tar vid nästan direkt där första boken slutar och vi kastas rätt in i handlingen, denna gången så hettar det till mera när det kommer till upproret mot fågelfolket. Vi får veta ännu mera om världen och träffar på nya varelser.

Jag gillar att det finns en djupare sak i handlingen. Böckerna tar upp om slaveri och förtryck, de tar även upp lite om historieförfalskning och att man inte skall vara blåögd och tro allt man läser. Just denna nuddar även lite vid terrordåd, inte så att det blir hemskt och man kanske inte tänker på det så direkt, men det finns.

Jag misstänker att dessa böcker kan vara jättebra att läsa för ungdomar i skolan för att sedan ha dessa som en diskussionsmall för att reflektera dem till olika saker i våran värld och vad som pågår runt oss just nu eller har hänt i historien. Vet inte om jag läser in för mycket i handlingen nu, men lärare borde i alla fall titta på dessa böcker och fundera på om de inte går att använda till just detta. De är snabba att läsa och spännande så jag tror att de flesta eleverna skulle uppskatta att läsa dem.

Jag kommer snart att läsa upplösningen på denna trilogi den heter Ur Askan Av Gallus och jag ser verkligen fram emot att se vart denna berättelse slutar.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar