onsdag 31 oktober 2018

Eva Holmquist: Ur Askan Av Gallus

Titel: Ur Askan Av Gallus
Författare: Eva Holmquist
Sidantal: 170
Förlag: Ordspira Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.
 
Handling:

Konflikterna i Gallus har lämnat delar av landet i ruiner. Matilda, rövarpojken Sticke och kapten Fidesko vet vilka som ligger bakom allt, nu måste de bara komma ett sätt att avslöja dem och alla att sluta med attentaten och bli sams. En av deras vänner bli fängslad för högförräderi och allt ser mörkt ut. Kommer de att klara upp det innan det gått för långt?

Mina tankar:

Detta är Eva Holmquists tredje och sista del i serien om Gallus, de två innan heter Attentaten I Gallus (läs här vad jag tyckte om den) och Gallus Brinner (läs här vad jag tyckte om den), det är en ungdomsfantasy men som jag sagt om de tidigare böckerna i serien så kan de passa även äldre. Det är en snabb genomgång i början av boken vad som hänt i de två tidigare böckerna men man bör läsa dem innan man ger sig på denna så att man hänger med bra om vad som hänt.

Det är en innehållsrik värld som vi fått tagit del i dessa böcker och denna är inget undantag. Nu får vi veta lite mera av några av de andra folkslagen som vi bara skymtat i de första böckerna. Och ändå tror jag inte att vi sett allt som denna värld har att erbjuda, detta är visserligen den sista boken i denna serie, man jag skulle inte bli förvånad om vi kanske får besöka denna värld fler gånger i framtiden.

Det är väldigt olika folkslag som vi möter och jag hade inte haft något emot att få veta ännu mera om dessa. Det väcks en mersmak och man vill veta folkslagens olika bakgrunder och hur världen var innan fågelfolket tog över makten och styrde över de andra.

Den är spännande och lätt att ta till sig i språket ändå tar den upp en del ämnen som är lite tyngre. Som jag skrev om del två så tror jag absolut att lärare som har elever i mellanstadiet kan använda denna serie som en utgångspunkt till att diskutera ämnen som berör vår värld, historiska som nutida.

Med denna boken får serien ett bra avslut. Eva knyter ihop det, men som jag skrev tidigare så tror jag (och hoppas) att vi får göra mera besök i denna värld. Vissa saker känns som att det inte är en omöjlighet.


Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar