fredag 28 december 2018

Tomas Heed: Metamorfos - Demonens Blod


Titel: Metamorfos – Demonens Blod
Författare: Tomas Heed
Sidantal: 447
Förlag: Everlasting Publisher 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Siam bor i Sverige, livet har sin gång i skolan och han ser fram emot sin 18-årsfest. Lee bor i USA och jobbar på en snabbköksrestaurang. Märkliga saker börjar hända runt dem och de klarar av saker som inte är naturliga. De dras av en märklig kraft att bege sig till en plats, väl där får de reda på saker som skakar deras värld.

Mina tankar:

Detta är Tomas Heeds debutbok och det är en slags urban fantasy med övernaturliga inslag och demoner i vår värld. Den riktar sig till unga vuxna med även äldre som gillar de typerna av berättelser.

Berättelsen byggs långsamt upp och vi lär verkligen känna de olika huvudkaraktärerna och deras vardag. Det är tre personer som vi får följa, förutom Siam och Lee så får vi även följa Sydney, en rik tjej som bor i London och är alltid i ropet när det kommer till media. I början följer vi dem på olika håll och det verkar som om det inte har något gemensamt. Man kan misstänka att det blir rörigt att följa tre historier som inte berör varandra eller att i alla fall någon av delarna tar över och blir mer intressant att följa. Men inte här, det är intressant att följa huvudkaraktärerna på vars sitt håll. Jag tror att den vinner mycket på att berättelsen verkligen tar sin tid att lära känna dem istället för att bara skynda på till den punkten de möter varandra.

Språket är riktigt bra och flyter på ett härligt sätt. Det är målande och medryckande. Som jag nämnde med karaktärerna så får man sig en riktigt bra bild över dem och de känns trovärdiga i deras vardagsbekymmer som stegvis får sig en redig vändning med det övernaturliga. Detta att det övernaturliga kommer stegvis, istället för allt på en gång, är också en sak som jag gillar, kanske finner de sig lite snabbt i det men jag köper det och njuter av att följa med på äventyret.

Jag tycker det är extra roligt att man vågar ta ut svängarna på den svenska marknaden för jag kan inte på rak arm komma på någon mer svensk författare som tar upp om demoner och änglar på detta sätt. Det är verkligen en risk och mycket välkommen vind bland den svenska fantastiken.

Jag hoppas på att vi kommer få veta mera om denna alternativa verklighet med demoner. Boken får ett avslut men knyter ändå inte ihop säcken helt, den lämnar lite öppet och jag ser att det kan fortsätta i några böcker till.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris  

Följ mig på Facebook eller Instagram  
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar