måndag 23 september 2019

Peter Robinson: Ur Askan I Elden


Titel: Ur Askan I Elden
Författare: Peter Robinson
Sidantal: 298
Förlag: Forum Bokförlag

Handling:

Kommissarie Alan Banks har just flyttat till London till landsortstaden Eastvale i Yorkshire. Han ser framför sig ett lugnare liv tillsammans med sin fru Sandra. Men skenet bedrar – brottsligheten i det lilla samhället visar sig vara värre än han föreställt sig. En inbrottsvåg drar över staden. Maskerade ungdomar bryter sig in hos gamlingar och stjäl smycken och värdesaker. De framstår till en början som harmlösa småtjuvar, men när en 87-årig kvinna hittas död i sitt hem får fallet en helt annan innebörd. När även Sandra råkar ut för ett överfall blir ärendet personligt för Banks. Rör de sig om samma gärningsmän? Och kommer Banks att hitta dem innan de slår till igen?

Mina tankar:

Peter Robinson har skrivit en lång rad böcker om kommissarie Alan Bank, den 26:e kommer på svenska i år. Jag har dock inte läst något av honom tidigare så därför gör jag som jag för det mesta brukar göra, jag börjar från början. Och att jag började nu var en bra sak för det var först 2017 som man översatte hans allra första bok om Alan Banks, av någon anledning så började man mitt i serien att översätta, men nu har det svenska förlaget valt att även ge ut de tidigare böckerna.

Denna bok kom ut 1987 och det man märker delvis är att det är en annan era som man möter. Det finns inga mobiltelefonen och det nämns kassettband som man lyssnar på musik. Det är med lite nostalgi som man läser en bok skriven innan det ständiga informationsflödet som omger oss nu. Man minns tillbaka till den tiden och känner igen sig. Nu är den skriven som sagt innan och det spelar en stor roll, för det känns att om någon skriver en bok nu som skall utspela sig innan all vardaglig teknik som vi har nu så vill man gärna lägga vikt på vad som skiljer sig nu och då åt. Men så är det inte i detta fall, den flyter på utan att undermedveten poängtera dessa saker. Vi får som läsare ta del av en annan era och upptäcka skillnaderna själva.

När jag läser denna bok så kan jag inte låta bli att dra liknelser med engelska deckare på tv i stil med Morden I Midsomer. Jag tycker att denna håller sig i samma anda, det är en charmig engelsk idyll, men denna är kanske lite mörkare och allvarligare. Den är dock inte allvarlig hela tiden, det finns små väl valda bitar som man ler åt, så det är en del humor i den också. Nu har jag inte läst jättemånga engelska deckare, men några Agatha Christie har jag i alla fall läst, och just denna humor tycker jag mig finna i de engelska deckarna som man sett på tv och läst. Jag kan ha fel men det känns som det är en liten krydda som finns i många engelska deckare för att få det lite ljusare och lättsammare, finns säkert många mörka och dystra engelska deckare också.

Jag tycker att språket är stabilt och det är en bra handling. Det är en mordgåta i boken men det är inte på det sättet att det är en bok som skall få läsaren att lösa fallet innan huvudpersonen, detta kan jag kanske ha fått om bakfoten.  Vi får istället träffa en handfull av karaktärer och se bitar av deras liv, det målas upp olika levnadsöden från olika klasser i samhället. Boken är spännande och håller uppe intresset ända till sista sidan.

Jag tycker att författaren målar upp huvudkaraktären Alan Banks riktigt bra, han känns mångbottnad och ställs inför vissa prövningar, privata som genom jobbet, genom bokens handling som gör honom till en levande person. Han blir intressant att följa känns det som och jag har som sagt en del böcker att ta mig igen för att komma ifatt denna utgivning, vilket jag absolut tänker att göra.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar