måndag 25 november 2019

Päivi Billing: Den Förbjudna Boken


Titel: Den Förbjudna Boken
Författare: Päivi Billing
Sidantal: 429
Förlag: Pärlan Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

I Phies värld äger varje familj en bok som är förbjuden att läsa. Barnen får lära sig godkända versioner av bokens berättelser i skolan, men den som öppnar Boken själv riskerar att släpas ut i Saahs öken av Rådet, som styr över Namma och Elisar med järnhand. Men autistiska Phie kan inte släppa sin fascination av Boken. Vem är den märkliga Konung Sahuye som viskar till henne genom bokens sidor, genom djup historia – och som lockar henne att ta reda på mer och mer om honom…? Och om Phies minnen blir svepta av Rådet, vem är hon då? Parallellt med Phies historia vecklas en annan sällsam berättelse ut sig: den om flickan som läser hennes bok, och om hennes egendomliga resa utanför murarna för att rädda den bror som en gång var hennes värsta plågoande.

Mina tankar:

Detta är om jag inte misstar mig den första roman som författaren Päivi Billing gett ut, men inte första boken hon har skrivit. Har tidigare givit ut en bok om autism. Just denna bok är en fantasy (eller en blandning av fantasy och sf) som rör sig mycket i de religiösa banorna.

Det var med lite fasa som jag började läsa denna, jag hade läst på att Päivi var kristen troende och hade skrivit boken för att få ungdomar att få en insyn om tro och religion och att tänka själv för att hitta sina egna beslut när det kommer till dessa frågor. Jag själv är inte troende alls, men lite paradox så tycker jag det är intressant med gudar och religion när det kommer till främmande världar i fantastiken. Så det var därför jag fasade lite när jag började med denna bok, kunde jag bedöma den rätt eller skulle min egen åsikt att stå som en mur mot denna bok och dess handling?

Med mina egna bristande kunskaper om kristendomen så kände jag ändå med detsamma att boken verkligen utstrålade budskapen som kristendomen vill ge budskap om. Religionen som finns i denna främmande värld är väldigt likt kristendomen.  En värld som jag för övrigt även kände kunde vara en framtida version av vår värld efter någon slags katastrof (eller något annat som fått delar av utvecklingen att ta steg bakåt fast den ligger mera framme än vår när det kommer till teknologi).

Boken är filosofisk, teologisk och vetenskaplig på en och samma gång. Det är mycket som tas upp i boken, till exempel om hur att bemöta och ta till sig en religion, både med kritiska ögon, för är den versionen som man får höra allt, eller finns det något mera bakom? Vad skulle hända om en grupp utvalda bestämde vad som var tillåtet att få ta till sig? Boken tar inte bara upp frågan om tron utan även om att bemöta sina medmänniskor. För mig så kände jag att det var nog mycket som jag missade i boken, det gick förbi eller över mitt huvud, men jag misstänker att de som är mera inlästa på dessa frågor kommer att finna en del intressant i boken. Det är som sagt mycket symbolik i boken.

En annan aspekt som finns i boken som författaren vill lyfta fram är autism, då huvudpersonen har just detta. Jag är inte heller så direkt insatt i autism heller så det blir svårt att avgöra hur bra författaren lyfter fram det, men jag får misstänka att det finns kunskaper i det i alla fall. Jag fann att karaktären, Phie, var ett barn som de allra flesta, men det är små saker som skiljer sig åt, fast åt andra sidan ändå inte. För att man vill ha ordning och struktur i vardagen är det många som vill ha (och kanske alla behöver), hon vill bara ha det lite mera, hon gillar inte öppna frågor som till exempel ”Hur det var i skolan?” utan vill ha mera specifika frågor. Detta är dock vad jag kände karaktären ville ha, jag kan ha tolkat henne och autism fel, då ber jag om ursäkt.

Språket är lätt att ta till sig, dock kan själva djupet i handlingen vara lite tyngre att ta till sig. Det är en spännande värld som målas upp och det är verkligen en resa som karaktären ger sig ut på, det är säkert många symboler som jag missar i den. Vill man ha, eller testa på, en mera troende och filosofisk fantastikberättelse så kan detta vara boken att plocka upp.

Inbunden Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar