fredag 7 februari 2020

David Baldacci: Jakten På Amos Decker


Titel: Jakten På Amos Decker
Författare: David Baldacci
Sidantal: 431
Förlag: Bokfabriken

Handling:

Amos Decker är en före detta fotbollsspelare som sadlat om till polis. Fotbollskarriären avslutades abrupt i hans första NFL-match i och med en brutal tackling av en motspelare. Han är fortfarande hemsökt av en bieffekt från hjärnskadan han ådrog sig vid olyckan: diagnosen hypertymesi – han minns allt som händer honom, inklusive saker han skulle föredra att glömma. Idag är Amos Decker en bruten man. För drygt ett år sedan hittade han sin fru, dotter och svåger bestialiskt mördade. Mördaren gick inte att hitta. Decker tillvaro krossades, han begärde avsked från polisen och lät livet rasa ihop fullständigt. Men så händer något. En man anmäler sig själv till polisen och erkänner brottet. Decker tar då chansen att få veta vad som egentligen hände den där kvällen…

Mina tankar:

Detta är författaren David Baldaccis första bok om sin karaktär Amos Decker, denna kom ut 2015.

Jag har följt David Baldacci sedan hans debut 1996 med Absolut Makt, han blev med den boken en favorit när det kom till välskrivna och spännande thrillers. Så fort det kom en ny bok översatt till svenska så slukade jag den boken. Men någonstans runt 2005 så tappade jag farten på att läsa och hans böcker efter den tiden blev olästa. Jag fortsatte införskaffa dem för att jag visste att jag en dag ville läsa dem. Nu på senare år så har jag fått upp farten igen och jag har nu en hel del böcker att ta igen när det kommer till David Baldacci. Så jag har många nya karaktärer att ta del av.

Boken är spännande uppbyggd och som vanligt när det kommer till Baldacci välskriven, med så många böcker bakom sig så skulle det vara konstigt om han inte hade fått skalat bort det mesta av vad man skulle kalla slarvigt skrivet.

Baldacci brukar ofta ha med konspirationer och olika agenter samt militärer. Det finns FBI-agenter i denna annars tycker jag att denna rör sig väldigt nära att vara en deckare om några poliser och en före detta polis som utreder ett fall.

Det jag tycker att denna bok vinner mycket på är Amos Decker som är lite av en udda karaktär, han minns allt han varit med om sedan olyckan på fotbollsplanen. Denna unika förmåga hjälper honom mycket när det kommer till lösa fall, men det är också ett tungt ok för honom då det finns saker som hans helst skulle sudda ut.

Boken börjar med de brutala morden på hans fru, barn och svåger. Vi möter sedan en bruten man som nästan tagit avstånd från resten av världen, men omständigheter gör att han dras tillbaka, på ett sätt, till sitt yrke som polis. Spänningen hålls uppe igenom hela boken och det är svårt att lägga ifrån sig boken då man gärna vill veta hur allt ligger till.

Av David Baldaccis senare karaktärer så är, av de jag läst, Amos Decker favoriten. Jag har några till som jag inte bekantat mig med så jag kan inte säga om han kommer att behålla platsen eller om han får stiga ner. Jag ser fram emot att läsa de andra böckerna om honom, sjätte boken kommer på svenska i år, men även alla andra böcker som jag missat av David Baldacci genom åren.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Dagen Noll
Lång Väg Till Rättvisa

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar