tisdag 29 september 2020

Sofia Einerot: Klinik 13

Titel: Klinik 13
Författare: Sofia Einerot
Sidantal: 314
Förlag: Calidris Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Handling:

Med huvudet mot knäna och armarna hårt virade runt benen sitter Jennifer ensam i sitt rum. Samma rum som hon suttit inlåst i de senaste åren. Tankarna snurrar… Gränsen mellan drömmar och verklighet suddas ut och efter ett livsavgörande val fattar Jennifer beslutet att rymma från den mardröm hon lever i.

Mina tankar:

Detta är författaren Sofia Einerots (nu Striid) debutbok, denna kom ut 2015 och är en spänningsthriller.

Det ligger en stor bit mystik över handlingen när den börjar. Man kommer direkt in i den och befinner sig tillsammans med huvudkaraktären, Jennifer, inlåst på en psykiatrisk klinik som vi ser genom hennes ögon. Det verkar som att det förekommer saker som inte är som det skall på denna klinik, då det verkar som att vissa behandlingsmetoder kanske går utanför vad som är tillåtet.

Då det är en huvudperson som är psykisk instabil och kanske ibland drogad och vi ser det genom hennes ögon så vet vi som läsare inte vad som är på riktigt och vad som är endast i hennes huvud. I alla fall inte till en början, efter hand så nystar sig mer och mer av handlingen upp.

Det är en klaustrofobisk och hotfull stämning som utstrålar från denna klinik. Man vet inte vart man har de andra karaktärerna och man vet inte vem man kan lita på. Detta gör att intresset för att läsa vidare är hög och man undrar hur allt ligger till.

Det finns en underton av lite magisk realism eller övernaturligt då det sägs från början att Jennifer kan se andra personers framtid, samt även förflutna, det är delvis detta som gör att hon är inlåst på kliniken. När jag läste denna bok så gick mina tankar om att antingen så var det verkligen något övernaturligt med Jennifer eller så var det en annan väg som jag tänkte att boken gick åt. Jag lämnar detta öppet om det verkligen finns något övernaturligt eller inte, så att andra kan få gå in i denna bok med ett öppet sinne.

Det är ett lättsamt språk som flyter på bra. Jag tycker att författaren har fått till stämningen bra på kliniken samt målar upp de olika karaktärerna på ett sätt som gör att de sticker ut från varandra.

Slutsumman blir att detta är en intressant debut som man läser med glädje och spänning. Om jag inte misstar mig så är detta den enda boken som författaren har gett ut men jag hoppas på att vi i framtiden kommer att få se fler böcker av henne.

Häftad Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar