onsdag 2 september 2020

Florence Wetzel: The Woman Who Went Overboard

Titel: The Woman Who Went Overboard
Författare: Florence Wetzel
Sidantal: 384
Förlag: Book On Demand

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Handling:

Agnes Andersson is an awkward middle-aged woman who desperately wants a husband. And what better place to find one that on a cruise along the coast of Norway? During the voyage Agnes meets her ideal man, a handsome Norwegian widower named Einar. The only problem is that Einar prefers Pamela – Agnes’ new best friend.

When Pamela’s body washes ashore almost a year later, her daughter visits Agnes to ask questions about the cruise. Their conversation becomes a cat-and-mouse game where Agnes bends the facts to avoid revealing the truth about Pamela’s disappearance and death.

Mina tankar:

Detta är mitt andra möte med författaren Florence Wetzels böcker, har tidigare läst The Grand Man.

Jag brukar inte direkt läsa böcker på engelska, men jag har som sagt läst författarens tidigare bok, The Grand Man. Det som är så bra med dessa böcker är att de är på en lättsam engelska och inte en mera avancerad engelska. Så dessa böcker är jättebra om man vill läsa på engelska men känner sig lite osäker på sitt ordförråd.

Att den är på en lättsam engelska betyder inte att språk och handling är simpel. Språket är målande och flyter på riktigt bra, författaren fångar en bra atmosfär som gör att man känner att man är på själva kryssningen som handlingen utspelar sig på.

Detta är inte en vanlig deckare i den formen att det är ett mord/dödsfall som skall utredas. Det är mera en thriller om en grupp människor som möter varandra under en kryssningsresa. Vi vet från början att ett dödsfall hände på båten. Boken börjar med att kroppen av en försvunnen kvinna hittas ett år efter hon försvann under kryssningen.

Dottern till den döda kvinnan frågar ut andra som var på kryssningen om de har någon aning om vad som kunde ha hänt när hennes mamma försvann överbord. Var det självmord eller något annat?

Bokens röst är Agnes, vi ser allt ur hennes perspektiv. Hon är en riktigt färgstark och speciell kvinna. Hon har verkligen sina egna idéer och hon ser världen på sitt eget sätt, har hon bestämt sig för något så försöker hon med alla medel att få det så. Om hon är älskvärd eller inte är den stora frågan, jag tror mera att hon kanske är det där lite mera mörka som troligen ligger dold i oss alla, bara att hon låter det komma fram. Hon tar sig inte för att på nätet undersöka sina bordsgrannars bakgrunder och det är inte allt som hon gör på nätet som rör de andra.

Dottern till den döda kvinnan frågar som sagt ut Agnes om vad som hände på kryssningen. Jag gillar upplägget i boken att vi som läsare får uppleva vad som verkligen hände medan när man läser kapitlen med dottern så förstår man att Agnes förvrider eller förskönar allt, samt att hon inte berättar hela sanningen för dottern.

Jag kom att tänka på Alfred Hitchcock och Agatha Christie när jag läste denna bok. Författaren lägger mycket vikt på själva karaktärerna och då speciellt på Agnes. Det blir ett djup i karaktärerna och vi lär verkligen lära känna dem. Det är ett litet långsammare tempo i handlingen, den får verkligen ta sin tid och bygger upp det riktigt bra.

Författaren har en förkärlek till Sverige och traditioner i Skandinavien, det märkte jag i hennes tidigare bok och det märks även i denna. Hon slänger in ord som fika och förklarar det som ett måste för alla svenskar, man kan bara le och hålla med.

Det är en riktigt underhållande bok och jag läser gärna mer av Florence för att öva mig på engelskan. Jag rekommenderar den till alla som gillar deckare och thriller när karaktärerna får vara i fokus.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

The Grand Man

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar