onsdag 30 september 2020

Tjugo Sällsamma Berättelser Jag Fann I En Garderob

Titel: Tjugo Sällsamma Berättelser Jag Fan I En Garderob
Författare: Flertalet (Redaktör: Lupina Ojala)
Sidantal: 101
Förlag: Catoblepas Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Kära läsare

De berättelser ni nu ska få t del av är några av de märkligaste jag någonsin läst. Av en slump fann jag en anteckningsbok i en gammal hattask längst in i en garderob.

Döm om min förvåning när de mest osannolika berättelser uppdagades, alla med koppling till föremål i Göteborgs stadsmuseums magasin.

Som bokförläggare är det min plikt att dela med mig av de bästa berättelser jag kan hitta och det är vad jag nu gjort.

Vad som är sant och vad som är fiktion i den här boken som du just nu håller i din hand, lämnar jag till dig som läser detta att avgöra.

Lupina Ojala
Förläggare Catoblepas förlag

Mina tankar:

Detta är en antologi som samlar tjugo olika författare. Alla noveller rör sig i fantastikens spår.

Det var när Göteborgs stadsmuseum hade en utställning om historisk mode, som kallades ”Göteborgs garderob” som de även ville ha en novellsamling. De kontaktade Lupina Ojala, förläggare för Catoblepas förlag, och tillsammans bestämde de sig för en tävling där man skulle skriva om vissa specifika föremål som var med på utställningen. Ett annat kriterium var att det skulle knyta an till Göteborg.

Författarna i boken är några som man troligen känner igen om man har läst en del svensk fantastik, det är några namn som återkommer i andra antologier och vissa har även skrivit egna böcker. Många av namnen är nya och det är trevligt för då vet man att det finns många som brinner för att skriva svensk fantastik i vårt avlånga land.

Det är som sagt fantastik som är grundstommen till hela antologin, men det är en bred spridning på novellerna. Det är allt från sockersöta berättelser till riktigt brutala och hemska. Det finns troligen en novell för alla smaker om man gillar fantastik.

Längden på alla noveller är riktigt korta, från tre till sex sidor. En del av berättelserna får en helhet och ett slags avslut, medan andra känns mera som en bit av en större berättelse. De som inte känns fullständiga och avslutande får man ändå en känsla av avslut när just den novellen tar slut, detta låter kanske konstigt och motsägelsefullt, men det är så det kan vara med vissa noveller, att de har ett avslut men berättelsen lever vidare förbi de sidor som den har tilldelas, den har mer att berätta.

När det kommer till språket i de olika novellerna så får jag säga att nivån är riktigt hög. När det kommer till antologier med många röster så blir det ofta olika kvalitéer på stilen. Men här är den faktiskt riktigt bra och jämn, man har hittat noveller som känns som en gemenskap fast det är många olika röster och stilar.

Jag tycker att man har fått till det riktigt bra när det kommer till ämnet, de har riktigt fångat helheten i det som de ville ha fram när de skapade antologin. Efterorden förklarar vad de ville ha fram och jag kan bara hålla med. De fångar den magiska som finns inom fantastiken och hur man genom att se på ett föremål kan hitta på en historia runt detta föremål.

Så detta är en liten men stark pärla bland den svenska fantastiken och jag rekommenderar den till alla som gillar genren och vill upptäcka nya författare, en del har som sagt redan gett ut egna böcker medan andra jag tror kommer att göra det i framtiden.

Inbunden Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar