onsdag 23 december 2020

Författarporträtt: Christoffer Pichler


När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?


Så länge jag kan minnas har fantastiken varit en del av mitt liv. Ett av mina tidigaste minnen är att jag sitter i mammas knä och spelar fantasy-strategispelet Heroes of Might and Magic 3. Hon spelade kanske mest, men jag fick vara delaktig. Under hela min uppväxt hade jag alltid en stadig ström med böcker på grund av henne.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Skrivtanken kom till mig när jag blev frustrerad över utvecklingen i världen. Folk lyssnar inte på varandra och polarisering i samhället ser jag som ett av vår tids största problem. Därför ville jag skriva en historia som handlar just om att se händelser från olika perspektiv och hoppades att genom underhållning kunna få fler att försöka förstå sina medmänniskor. Sedan hade jag aldrig faktiskt gett ut böckerna om det inte var för en kollega som läste och tyckte att det var värt att satsa på. Jag tror jag skrev första ordet i Revanianda-trilogin 2013, men boken gavs ut 2018.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Margaret Weis och Tracy Hickman har skrivit några av mina absolut favoritböcker som fick mig att komma in D&D och därefter skrivande. De är huvudanledningen till att jag någonsin började skriva.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Karaktärsutvecklingen, de inre reflektionerna över händelser och de icke-verbala reaktionerna. Dessa är de saker jag tycker är viktigast (och roligast!) att få till. Jag har aldrig varit en stor beundrare av miljöbeskrivningar eftersom jag har livlig fantasi själv och hjärnan fyller liksom i scenen av sig själv, och detta kan ibland märkas i mina råmanus har jag fått höra från korrekturläsare...

Hur ser din skrivprocess ut?

Från början till slut. Jag har alltid haft en historisk händelse som inspiration, men vilka vägar karaktärerna går måste ibland lämnas upp till dem. Jag kan bara ändra omständigheterna för att få en karaktär att agera annorlunda. Så ibland blir jag mer reaktiv än proaktiv i skrivandet.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Det svåraste som finns är att sätta sig ner för att skriva. Jag behöver rensa åtminstone 4-5 timmar i kalendern för att klara det. Sedan gäller det att vara effektiv. När jag väl har startat brukar jag fortsätta tills något tvingar mig bort, t.ex. att jag blir alldeles för hungrig. Det är svårt att hinna med allt, men man gör sitt bästa. Kanske inget bra tips till aspirerande författare, men det gäller att avsätta tid.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag är en ganska känslodriven person. Ofta måste jag lura min känslomässiga sida att tycka om något för att jag ska orka göra det. Det är något jag själv finner underhållande då jag älskar att analysera data och andra mer "logiska" saker, men ändå är det känslorna som styr.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Förståelse för andra och insikten att det är enkelt att bli till ondskan man kämpar emot. En av de roligaste sakerna med rollspel och att läsa är att få följa en annan karaktär som, oftast, inte delar allt för mycket personlighet med sig själv, men som man ändå kan identifiera med till viss del. Helt plötsligt får man ett helt nytt perspektiv på sina (o)vänner.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

För mig är nog att driva ett aktivt Instagram-konto det mest konstiga jag gör. Jag är inte en stor socialmedia-användare, men jag har hört att folk är nyfikna på vad som pågår bakom kulisserna till en bok, så då får man leverera. Annars är det väl när man spenderar ett par timmar med att läsa översättningar och känna på uttala av utländska ord för att förstå skapa sammanhängande språkstrukturer i ens värld. Det kan kännas väldigt bisarrt att spendera två-tre timmar på att hitta ett ord som de flesta inte ens kommer att uttala utan endast läsa.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Nu när Revanianda-trilogin är avslutat (boksläpp 13:e november!), så vänder jag blicken för tillfället mot spelutveckling. Jag har fyra spelidéer som jag vill utveckla, alla inom fantasy/sci-fi så klart, varav en har en stark koppling till mitt skrivande.

[Bibliografi]

Romaner

Ensamhetens Hav, Revanianda-trilogin del 1 (Imagine Games, 2018)
Frihetens Skugga, Revanianda-trilogin del 2 (Imagine Games, 2019)
Gudomligt Ingripande, Revanianda-trilogin del 3 (Imagine Games, 2020)

Noveller:

Ambitionens Anda (Imagine Games)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar