måndag 28 december 2020

Författarporträtt: Nathalie Sjögren


Berätta lite kort om dig.


Jag är den nåltovande skräckförfattaren och skapar med både ord och ull. Jag är 40 år och bor i Halland på en fårgård tillsammans med man, barn, hundar, en höna och ca 200 får. Som mugglare jobbar jag som gymnasielärare i engelska och på ledig tid skriver eller nåltovar jag.

2011 kom min första bok, I nattens mörker. Några år senare kom Undergång, en mysrys roman om tvillingarna Emy och Melissa som hittar en ingång till underjorden och kommer ifrån varandra. Bland olika väsen från nordisk mytologi måste de försöka hitta varandra och en väg tillbaka till sin egen värld. Men vilken väsen är god och vilken är ond?

I och med Undergång var publicerat på Fantasiförlaget frågade jag om de kunde tänka sig trycka om I nattens mörker och det sa ja. Därför kom 2019 Serandos förbannels, en mörkare och otäckare version av I nattens mörker. Det är en blandning av Dracula och Skönheten & Odjuret men med en mörkare twist.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Den har nog alltid funnits. Jag älskade allt övernaturligt sedan liten ålder. En av mina äldsta minnen är att jag såg fram emot att se Michael Jacksons video Thriller och hur han dansade med zombies. Sedan var jag väldigt förtjust i Astrid Lindgrens Allra käraste syster och lekte själv att jag hade en hemlig ingång till en sagovärld där allt möjligt kunde hända. Jag berättade gärna om historier om troll för mina kompisar.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag skrev redan innan jag kunde skriva, men då var det muntliga berättelser. Jag målade bilder och mamma fick skriva manus som jag dikterade. Sedan fantiserade jag mycket och pratade med mig själv. Något som jag fortfarande gör. Så snart jag kunde skriva någorlunda började jag föra ner mina historier på papper. Och har skrivit mer eller mindre sedan dess.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Den första författaren som fick mig att inse att man faktiskt kan få sina berättelser publicerade var Astrid Lindgren. Därefter kom Stephen King och även Anne Rice. Den sista inspirerade så mycket att jag kunde sitta med hennes bok, lägga undan den och skriva på mitt eget manus. Bara för att ta upp boken igen.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Dialog har jag väldigt svårt för. Kanske för att jag själv inte pratar så mycket med andra människor. Som introvert är jag bättre på att lyssna och observera. Att själv delta i ett samtal tar emot och är något jag måste kämpa med. Därför vet jag inte alltid hur jag ska bygga upp en bra dialog i text.

Lättast är att skriva de kusliga scenerna, då det kryper innanför skinnet och när det otäcka närmar sig.
Hur ser din skrivprocess ut? (Frihand, synopsis, från början till slut m.m.)

Oftast är det en kombination av två idéer som kommer till mig. Till exempel inför Undergång hade jag sett en tavla med två flickor. Dessa två flickor ville jag gärna skriva om men jag visste inte deras historia eller deras miljö. Sedan tog jag en promenad på naturreservatet Näsbokrok och visste plötsligt att det var där hela historien skulle utspela sig.

När jag har kommit på historien i grova drag (hur den ska börja och åt vilket håll jag ska gå) börjar jag skriva. Eftersom jag har tänkt på historien ett tag brukar det gå ganska snabbt att få ner ett första utkast. Jag brukar inte skriva ner någon synopsis men jag kan istället prata mig igenom vissa scener om jag fastnar. Jag tar promenader i skogen och fantiserar på samma sätt som jag gjorde när jag var liten. Sedan går jag hem och skriver ner den version som jag tycker är bäst. Oftast skriver jag i kronologisk ordning men om jag fastnar brukar jag hoppa fram några scener för att skrivkrampen ska släppa.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

När jag jobbade heltid var det inte lätt. Speciellt eftersom det är en hel del jobb hemma på gården. Då blev det att skriva i korta stunder, kanske bara fem minuter här och där eller på kvällar. Men nu har jag gått ner i tjänst och har en hel dag för mig själv då jag bara kan ägna mig åt att skriva. Då är jag inte längre lika splittrad, eftersom jag tidigare kunde komma på mig att på jobbet sitta och tänka på mitt manus istället för engelskauppgifter.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

De som följer mig som författare kanske inte alltid har kolla på mitt andra skapande, nåltovning. Där gör jag gärna troll, häxor och tomtenissar. Men även personliga porträtt och kändisar. Jag har skapat Alice Cooper, Kiss, Dee Snider från Twisted Sister och Freddy Krueger - i ren ull. Jag skapar också karaktärer från tv-serier som jag älskar, t.ex. Outlander.

Jag har även skrivit en handbok i nåltovning och visar med bild och text hur man skapar olika ulliga och gulliga figurer.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Mina favoritkaraktärer att skriva om är antagonisterna, skurkarna. Jag gillar att de inte behöver ha några hämningar och kan bryta alla regler om de vill. De lever efter sina egna regler och i och med det kan jag släppa alla tyglar när jag skriver om dem.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

En gång gick jag till museet i Varberg och frågade hur man bröt sig in där. :) Hur många lås det fanns mellan olika avdelningar och hur många anställda som hade tillgång till låsen. I fortsättningen på Undergång behöver karaktärerna ta sig in på museet och stjäla en sak.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

I dagarna skriver jag sista biten på första utkastet på en helt ny roman. Kroppstjuven. Den handlar om Jessica som är på semester i London men vaknar upp en morgon i en annan kvinnas kropp. Någon har stulit hennes kropp och i jakt på den blir hon inblandad i en värld som människor inte borde ha kännedom om.

Förutom den har jag Underjordens väktare, fortsättning på Undergång, som jag försöker hitta en förlag till. Det är inte alltid lätt att sälja in del två till ett nytt förlag men jag har dialog med några förlag. Få se hur det fortskrider.

[Bibliografi]

Romaner

Undergång (Fantasiförlag, 2016)
Serandos förbannelse (Fantasiförlag, 2019)

Noveller

I stormen hon dansar, ur I varje ångetag (Andra Världar, 2014)
Sierskan, ur Steampunk Sagor (Whip Media, 2015)
Den röda stugan, ur Svenska spöken (Andra Världar, 2015)
Huvan, ur Darkness Klassiker (Darkness Publishing, 2020)

Övriga böcker

Nåltovning en handbok för nybörjare (Whip Media, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar