lördag 24 april 2021

Författarporträtt: Jessica Roseen


Berätta lite kort om dig.


Jag är Jessica Roseen. Fantasyförfattare som just kommit ut med min debutbok Klippan.
I övrigt har jag en kandidatexamen i media och kommunikation, jag älskar att lajva och föredrar generellt att presentera mig så kortfattat som möjligt.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Det har aldrig funnits en tid när jag inte varit intresserad av fantastik, så det är en svår fråga att svara på. Det kanske går att skylla på när jag först började gilla Harry Potter när jag var fem år. Efter det har det helt enkelt fortsatt.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

En till svår fråga att svara på, jag har alltid gillat att fantisera ihop historier och att skriva ned dem var nog bara ett naturligt nästa steg.

Mitt första ”seriösa” försök att skriva en bok var när jag gick i sexan eller sjuan. Jag skrev max tio sidor, antagligen mindre, och var jättenöjd med mig själv för att ha kommit så långt. Sedan gick datorn sönder och allt försvann. Efter det tog det ytterligare något år innan jag vågade försöka igen. Minnet av det försvunna bokförsöket hemsöker mig fortfarande till denna dag och jag kommer aldrig komma över det.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Min mamma var otroligt stöttande och hjälpte mig en hel del! Och i mellanstadiet hade jag en svenskalärare som uppmuntrade mitt intresse för att skriva. Någon specifik författare kan jag inte peka ut, utan blev från ung ålder inspirerad att skriva från nästan allt jag läste.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag tycker dialog är väldigt roligt, men det svåra med det är att jag är dålig på att få karaktärerna att sluta prata och måste ofta gå tillbaka och förkorta konversationerna. Så dialog blir svaret på båda kategorierna.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag börjar ofta med en ganska tydlig bild av karaktärerna och settingen, och en ungefärlig uppfattning om vad slutmålet är, men jag gör aldrig någon synopsis utan skriver på och ser var jag hamnar. Jag skriver från början till slut, med undantag av ett par scener jag är opepp på att skriva i stunden. Vid sådana scener skriver jag bara en kommentar om att det är framtids-Jessicas problem.

När jag är klar med första utkastet behöver jag med största sannolikhet skriva om det, för bristen av planering har lämnat en del luckor, men för mig är det jobbet en del av det roliga.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Tja… Mitt svar här blir väldigt simpelt, jag skriver när jag inte är på arbetet, och bor själv så familjelivet är inte särskilt intensivt.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag är utbildad stuntman(kvinna).

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

HBTQ+ identiteter, specifikt att inkludera HBTQ+ personer utan att den delen av deras identitet framställs som något ”annorlunda”. Detta är helt enkelt för att det är roligt att läsa om folk som är som en själv som försvinner iväg på episka äventyr eller räddar världen, utan att deras sexualitet/kön/osv. behöver ifrågasättas eller vara ett problem.

Min c-uppsats på universitet handlade just om HBTQ+ representation, så det är något jag verkligen nördat ner mig och forskat om.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Det kan nog vara när jag ville se hur långt en person skulle kunna nå ner i ett vattendrag/hål/liknande om de satt eller låg på vid kanten. Jag tejpade fast ett gratis måttband från Mio eller Ikea längs ena benet på mitt skrivbord och la mig på mage på skrivbordet för att i centimeter kunna se hur långt jag nådde.

Vad jag minns blev resultatet av detta experiment att jag insåg att jag inte nådde så långt/djupt, och att jag skulle kommit fram till det även utan att tejpa fast måttbandet. Trots det sitter måttbandet kvar än idag, fast det måste gått minst tio år sedan det hände.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag håller på med en fantasyserie, första utkastet på alla böckerna är mer eller mindre klara, efter det blir det mängder av redigeringar.

[Bibliografi]

Klippan (Ekstöm & Garay, 2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar