lördag 17 april 2021

Joseph A. Davis: Dunkelstjärnan

Titel:
Dunkelstjärnan
Författare: Joseph A. Davis
Sidantal: 279
Förlag: Stevali Barn

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Tolvåriga Julia märker direkt att någonting med hennes nya klasskamrat, flyktingpojken Kasir, inte stämmer. Men hon anar inte helt hur annorlunda han är förrän den ödesdigra natten de blir jagade av fruktansvärda levande skuggor.

Tillsammans med hennes lillebror Edvin och en mystisk gubbe som kallas för Trubaduren blir de tvungna att fly genom en magisk portal till Kasirs hemland. Det är en värld av gränslös skönhet där konst blir levande men där allt det vackra håller på att förstöras av skuggorna. Medan Julia och Edvin brottas med ett nytt språk, en ny kultur och okända faror upptäcker de att de har en hemlig koppling till Kasirs värld – och att de kanske har makten att rädda den.

Mina tankar:

Detta är, om jag inte misstar mig, Joseph A. Davis fjärde bok och det är den första i en ny serie Kampen om Tusenvärld. Det är en fantasybok som riktar sig i huvudsak till ungdomar i ålder 9-12.

Detta är som sagt en fantasybok och då mera exakt en portalfantasy, som menar i stora drag att genom en portal av något slag så förflyttar sig man sig från våran värld till en helt ny.

Då det är en ungdomsbok så är det inte konstigt att huvudkaraktärerna är i samma ålder. Sedan så utspelar den sig i en miljö som många i den åldern relaterar till, skolan. Vi börjar med att befinna oss i skolan i vår värld, till Julias klass kommer det en flyktingpojke som hon hjälper när det är saker som han inte förstår.

Just detta att inte förstå är en väldigt central och röd tråd igenom hela boken. När man kommer till ett nytt land så kan det vara många saker som man inte förstår, först och främst så är det språket som är det stora hindret till att förstå. Sedan kan det vara olika kulturer som ställer till det, i sitt hemland kanske det gick till på ett sätt men när man kommer till ett annat så kan det vara små saker som skiljer sig och ställer till missförstånd. När sedan handlingen förflyttar sig till en annan värld så är det huvudkaraktären, Julia, med sin bror som är de som är minoritet och inte förstår det nya språket och kulturen.

Jag misstänker författaren, som kommer från USA, har i förstahand upplevt detta och vill lyfta fram det i denna bok. Boken tar upp det på ett bra sätt och är ingen pekfingervisa som säger hur det ligger till, den är mera en start på en diskussion och jag skulle allt kunna se att man kan använda denna bok i skolan för att diskutera dessa frågor.

Det är ett lättsamt språk som jag tycker flyter på bra. Det är ett bra tempo i handlingen och den tar inte många sidospår, så det är lätt att följa med i den och jag antar att detta är bra för ungdomar som kanske inte är så läsvana, blir det för många trådar så kan man lätt tappa koncentrationen eller intresset.

Ett plus som jag måste nämna är magisystemet i denna bok. Den känns rätt så unik, jag har i alla fall inte stött på den tidigare. Kortfattat är att man skapar eller målar fram magin, så i stället för den klassiska trollstaven så används det en pensel.

Det är en spännande historia som målas upp och jag rekommenderar den till alla ungdomar som vill ha medryckande och tänkvärd läsning. Är man äldre och gillar genren så tycker jag absolut att man skall testa på denna om man känner för en lite mera lättare läsning som ändå har ett djup. Jag ser fram emot att läsa nästa del i denna serie.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Markus Av Trolyrien (Markus Av Trolyrien #1)
Verarnas Drottning (Markus Av Trolyrien #2)
Xirianas Gåta (Markus Av Trolyrien #3)

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar