torsdag 20 maj 2021

Veronica Palm: Inte Alla Män

Titel: Inte Alla Män
Författare: Veronica Palm
Sidantal: 324
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Emilia Berg brottas med varannan vecka-livet på hemmaplan och storpolitiken i Riksdagen.

Livspusslet blir inte enklare när hon av en slump upptäcker att hennes barndomsvän Josefine blir misshandlad av sin beundrade make.

Kan hon hjälpa någon som inte vill bli hjälpt? Och om hon inte gör något, vad är hon då för människa? Är alla fina ord i plenisalen bara en fasad?

Det eskalerande våldet, rädslan och Josefines försök att ta sig vidare driver utvecklingen fram till det oundvikliga.

Mina tankar:

Detta är författaren Veronica Palms debutbok när det kommer till skönlitteratur men hon har tidigare skrivit boken Systerskap.

Denna klassas som en deckare eller rättare sagt en spänningsroman, men jag är inte helt säker om jag själv skulle välja att klassa den för detta. Jag skulle hellre klassa den som en relationsroman på två fronter, inom äktenskapet och inom det politiska. Nu menar jag inte att det är något fel med detta, men läser man en bok med förväntningar på något och så visar det sig vara något annat så kanske man blir besviken.

När det kommer till äktenskapsdelen så är den centrala vikten på förtryck och misshandel på en kvinna, en gammal kompis till huvudkaraktären Emilia Berg. Denna kvinna, Josefine, har dagligen i många år blivit både psykiskt och fysiskt misshandlat av sin man, som är en framgångsrik politiker. Vi som läsare får uppleva hur Josefine bryts ner och hur hon vrider sanningen till att det är hon som gör fel så att hennes man mister humöret och slår. Detta är tyvärr inte en helt ovanlig bild bland äktenskap, jag misstänker att det mycket troligt finns en mörkersiffra också om sådant som aldrig kommer fram.

Författaren får till det bra då hon får fram en otrygg stämning när det kommer till denna del av handlingen. Det är frustrerande att läsa om hur någon kan göra detta mot någon annan, som tur är ligger författaren på rätt nivå när det kommer till beskrivandet. För jag tror att hade det blivit allt för ingående så hade man inte klarat av att läsa vidare, nu gör man det för att man vill se om det på något sätt löser sig.

Jag sa att boken även går in på det politiska. Författaren själv har en karriär inom det politiska så jag misstänker att denna bit av handlingen är baserad på hennes egna upplevelser, man känner i alla fall av att hon kan det hon skriver om. Det som hon tar upp här är spelet bakom kulisserna, det som kanske inte syns utåt. Huvudkaraktären, Emilia, är politiker och genom henne får vi se att allt kanske inte går rätt till, kvinnor har kanske inte samma fördelar som män och blir förbisedda.

Det är ett lättsamt språk och författaren växlar bra mellan de olika ämnena, hon håller uppe intresset och får en att läsa vidare. Jag rekommenderar den till alla som vill ha en relationsroman, som innehåller spänningsmoment, som handlar om spelet i maktens korridorer samt om kvinnomisshandel.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar