fredag 20 augusti 2021

Christina Erikson: Den Trettonde Lärjungen

Titel: Den Trettonde Lärjungen
Författare: Christina Erikson
Sidantal: 381
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Baksidestext:

En man stapplar in på polisstationen i Oskarshamn, täckt i någon annans blod oförmögen att tala. Inte långt därefter påträffas ett lik på en kyrkogård.

Kommissarie Elias Svensson och hans kollegor i den nybildade gruppen för svåra brott kallas ner från Stockholm till Småland. De upptäcker fler och fler kopplingar till ett hälsohem med klientel från både överklassen och samhällets bottenskikt. Ägaren till hemmet är Douglas Levander, som ärvt en förmögenhet och slösat bort nästan allt men nu är tillbaka till toppen. Vad döljer sig bakom hälsohemmets vackra fasad?

Författaren Cornelia Lind försöker balansera sitt kaotiska privatliv med sin roll i polisgruppen: att med sina specialkunskaper se det andra missar.

Återigen blir polisen varse vilka följder maktmissbruk och förakt för människoliv får för de personer som drabbas. Återigen finns någon som hjälper dem i deras jakt.

Mina tankar:

Detta är tredje boken i författaren Christina Eriksons serie om kommissarie Elias Svensson och författaren Cornelia Lind. Det är författarens sjunde bok och den kom ut 2020.

Jag rekommenderar att man läser de två tidigare böckerna i serien innan man läser denna, de heter Min Vän Forsete och Ensamvarg. Det går, om man vill, att läsa denna utan att ha läst de tidigare men man kommer att missa en stor del av handlingen när det kommer till den stora röda tråden som går igenom hela serien.

I denna bok så har Elias Svensson startat upp den nya gruppen inom polisen som skall lösa svåra fall. Till en början så verkar det som inget intressant händer som de behöver hjälpa till med, men det dröjer inte allt för länge så blir gruppen inkopplad i en serie händelser.

Det jag gillar med denna bok, och även de tidigare i serien, är att det finns både en, kommer inte på ett bättre uttryck, kortsiktig och långsiktig handling som målas upp för oss. Med det kortsiktiga så menar jag fallet som det rör sig om just i denna bok, det är spännande och intressant att följa med i utredningen, vi vet inte riktigt fören alla kort är lagda på borden hur det verkligen ligger till.

Som sagt, det är en spännande handling, men det är med den långsiktiga handlingen som den vinner ännu mera med. Det finns två röda trådar här som är riktigt intressanta, den första är den med den mystiske karaktären Forsete som dök upp i bakgrunden redan i första boken. I varje bok så har vi fått lite mera kött på benen om vad det är denna person håller på med, så blir det även i denna bok. Jag blir verkligen nyfiken vart det är författaren kommer att föra oss med denna bit av handlingen, jag börjar ana mer och mer, men jag vet fortfarande inte säkert vilken utgång det kommer att få.

Den andra röda tråden är författaren Cornelia Lind, det är denna bit som känns mest. Hon har stora problem med sin ex-man som verkligen har beteenden som får en att må illa, han är rent ut sagt en psykopat som inte drar sig för något. Med väl utvalda medel så gör han allt för att förstöra Cornelias liv. Jag funderar på hur detta kommer att sluta, jag har målat upp några scenarios i huvudet och det skall bli intressant att se även här vilken väg författaren tar handlingen. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen som precis har kommit ut.

Tidigare omdömen om författaren:

Din Vän Forsete (Forsete #1)
Ensamvarg (Forsete #2)

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar