måndag 14 februari 2022

Författarporträtt: Torbjörn Löwendahl


Berätta lite kort om dig.


Jag är en författare, manusutvecklare, ljudboksinläsare och förläggare som bor på norra Orust med min partner Eva Lindberg (som jag också delar ansvaret för Lionvalley Publishing med) och hundarna Atlas och Pluto.

Jag gav ut min debutroman (Stayin’ Alive) om en pandemi strax innan världen drabbades vi av Corona, vilket avslöjade mina profetiska krafter. Någon gång borde jag skriva om världsfred för att pröva min teori.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Min far läste Sagan om Ringen för mig och mina syskon när jag var liten. Jag fascinerades framförallt av världen och kampen mot det onda. När jag blev äldre läste jag mycket science fiction från författare som (tex) Asimov och Heinlein.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Som många andra skrev jag små berättelser när jag var liten och när jag kom i tonåren spelade jag mycket bordsrollspel och dokumenterade och dramatiserade våra äventyr. Jag tyckte också om att skapa nya regelsystem och världar.

När jag läste litteratur på universitetet skrev jag en fantasyroman för att se om jag kunde. Den fick bra respons från Bonniers faktiskt, men inget erbjudande om utgivning.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Min vän Erik skrev en science-fiction roman med stark influens från Terry Pratchett. Jag tänkte väl att om han kan, så kan jag 😉

Det finns förstås många författare som inspirerat genom sin kreativitet och produktivitet. Jag försöker lära mig av alla och samtidigt hitta min egen ton.

Jag blev imponerad och fick mindervärdeskomplex när jag läste första boken i serien Game of Thrones av George R.R Martin.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag tycker att dialoger och action flyter lätt, medan jag ibland brottas med hur detaljerad jag bör vara i miljöbeskrivningarna. Jag är paniskt rädd för att tråka ut läsaren och behöver påminna mig om att hålla nere tempot och lita på att min berättelse berör.

Jag tröstar mig med att det är bättre att vara ödmjuk än att vara övermodig 😊

Hur ser din skrivprocess ut?

En alltför rigid disposition riskerar att hämma kreativitet och en alltför organisk skrivprocess riskerar att resultera i många fina scener som inte samarbetar för att skapa ett stringent manus.

Jag börjar med en idé och skissar ett synopsis på min whiteboard. Om det känns rätt skriver jag några tusen ord på inspiration, prövar det jag skapat på någon utomstående för att vara säker på att det inte är uselt och skriver sedan en disposition för hela romanen.

I dispositionen är jag klar över slutet, början och ett antal vändpunkter. Det är viktig för mig att har rätt ton och tema i berättelsen och att vara konsekvent. Jag definierar huvudpersonerna, men inte i minsta detalj, och skissar några biroller jag tror att jag vill ha med.

Med den röda tråden på plats skriver jag mot målet. Så länge jag inte avviker från det primära i dispositionen kan jag brodera ut vad som helst och lägga till nya biroller. Efter tre, fyra kapitel stämmer jag av med dispositionen och korrigerar om jag trampat i klaveret, detaljerar det som faller på plats och ändrar dispositionen om det jag skrivit kräver det.

Efter hand som karaktärerna får liv i berättelsen dokumenterar jag hur de beskrivs fysiskt och även personlighetsdrag som blir tydliga (eller som jag bestämmer mig för).

Jag försöker skriva så avslappnat som möjligt för att skapa ett råmanus som jag sedan kan slipa på. För att vägen till färdigt manus inte ska kännas alltför lång, skickar jag varje färdigt kapitel till Eva och en författarkollega. Allt jag vill höra av dem är att det inte är direkt uselt. Den är metoden hjälper mig att hålla uppe produktiviteten.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag arbetar heltid med att förädla andras manus, läsa in manus och att ge ut titlar på Lionvalley Publishing. Egenföretagande ger illusionen av att ha mycket tid, men i praktiken finns det alltid något annat att göra än att skriva på sitt eget manus.

Jag har prövat att skriva vissa tider eller att skriva ett visst antal ord per dag. Det som fungerar bäst för mig är att sätta en deadline för när nästa kapitel ska vara klart (2,5k till 3,5k ord i veckan). En anledning att det här fungerar kan vara att jag kan producera hyfsad kvalitet snabbt (>1k ord/h) om jag är under press.

Ibland undrar jag om det är värt att tänka så mycket som jag gör vanligtvis under processen eftersom jag återkommande har fått applåder för kapitel jag skrivit på ett par timmar. Till saken hör nog ändå att jag då tänkt länge på vad jag ville skriva i kapitlet när jag väl motiverades av min deadline.

Vart skriver du? Hur ser din skrivplats ut?

Jag skriver enbart vid mitt skrivbord. För ett par år sedan köpte jag en laptop för att skriva på café, men jag blev för distraherad.

När jag brainstormar använder jag ofta papper eller, än hellre, men whiteboard. Jag går gärna upp och skissar på den när jag kör fast. Det är något med det taktila i att skriva för hand som löser upp knutar när knapprandet på tangentbordet inte räcker till.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Som indieförfattare utgår jag från att mina läsare vet väldigt lite om mig så jag erbjuder lite trivia.

Jag testade just min hastighet på tangentbordet och den blev 71 ord i minuten. Mina stortår är oproportionerligt stora och jag tycker riktig mycket om science fiction serien ”The expanse”.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Trovärdiga karaktärer och att inte ducka för obehagliga scener eller tankar (om de passar karaktären).

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Det kanske beror på att jag är konstig från början, men jag kommer inte på något avvikande. Inför Stayin’ Alive cyklade jag samtidigt som jag filmade som research för Jonathan, Jamal och Felicias flyktväg. Inför Perfect Day besökte jag ett slottsmuseum.

Kanske är det mest skrämmande att låta min syster testläsa min kommande roman eftersom det finns ett antal intima scener i den.

Men jag utsatte i och för sig också ljudbokslyssnare för min sångröst i ljudboken Perfect Day 😉

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag kommer att avsluta min trilogi Stayin’ Alive, men sista delen blir nog inte klar förrän nästa år. Jag har stuckit emellan med en roman som inte kan klassas som fantastik och som jag hoppas ska nå ut även till andra målgrupper. Den har fått strålande kritik från testläsare så här långt.

Men jag glömmer inte fantastiken! Jag när en förhoppning att jag ska skriva en ren fantasy eller science fiction roman i framtiden.

[Bibliografi]

Stayin’ Alive (Lionvalley Publishing, 2019)
Perfect Day (Lionvalley Publishing, 2021)

1 kommentar:

  1. Jag har läst både Stayin' Alive och Perfect Day. Jag tyckte om båda, och tvåan var faktiskt lite bättre än ettan vilket bådar gott för den avslutande delen.

    SvaraRadera