måndag 28 februari 2022

Love Kölle: Den femögda ormen

Titel: Den femögda ormen
Författare: Love Kölle
Sidantal: 191
Förlag: Ekström & Garay

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Ett uråldrigt konstverk. Ett hungrigt väsen. En desperat man, som äntligen ser en chans att bli fri ...

En kall vinternatt träffas tre yrkeskriminella på en ödslig parkeringsplats utanför stan. När morgonen gryr är alla tre mördade - och en ovärderlig statyett är på villovägar.

Den spelmissbrukande privatdetektiven Sven Moretti är skyldig maffian pengar. För honom är trippelmordet och stölden en gudagåva. Lyckas han ta reda på vem som mördade männen och stal konstverket är skulden helt avskriven. Utan att tveka tackar han ja till uppdraget, och till sin "hjälp" får den timide Moretti en av Sveriges farligaste torpeder, den hänsynslöse psykopaten Tariq. En utredning tar vid, och mycket snart går det upp för männen att skulpturen som stulits ruvar på hemligheter som de inte kan föreställa sig, ens i sina vildaste fantasier.

Mina tankar:

Jag har tidigare läst Love Kölles böcker Galtmannen och Ingrid och de var intressanta upplevelser då de skildrar vår värld, eller rättare sagt en annan version av vår värld där allt möjligt kan förekomma. Vi har mött en tant som utför nekromanti och en reparatör av människoliknande sexrobotar som får nog av samhället. I denna bokvärld kan det mesta förekomma.

Denna bok, som också utspelar sig i denna värld, är mera av en deckare och då kanske mera av de klassiska hårdkokta deckarna med även huvudkaraktärer som kanske inte alltid spelar på rätt sida av lagen.

Vi möter här en privatdetektiv som dras in i en härva som visar sig att kanske bli mer än vad han klarar av. Till en början så ser det ut som ett enkelt uppdrag att återhämta ett konstverk som har kommit på villovägar, men som vanlig i denna version av världen så är allt inte vad det utger sig att vara.

Har man läst något tidigare av Love Kölle så kommer man att känna igen sig även i denna när det kommer till språk och utsvängningar från verkligheten. Det är stundvis våldsamt och blodigt så de som har svårt för sådana bitar kanske inte kommer att uppskatta boken.

Själv får jag säga att jag kanske hade velat haft lite mera utsvängningar i denna bok, skall det ändå göras så är det lika bra att göra det stort. Jag kanske förväntade mig mera efter de tidigare böckerna jag hade läst av Love Kölle, men för mig kändes det som att boken inte riktigt tog fart. Eller så var det jag som inte var i humör när jag läste boken som gjorde att jag inte klickade helt med boken.

Jag rekommenderar boken för alla som har läst någon av Love Kölles tidigare böcker och uppskattat dem. Även de som känner att de vill ha en deckare, då av den så säga hårdkokta stilen, med inslag av övernaturligt så tycker jag att man skall testa på denna för att se om den faller en i smaken.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Galtmannen
Ingrid

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

1 kommentar: