söndag 4 november 2018

Mats Ahlstedt: Dödsängeln

Titel: Dödsängeln
Författare: Mats Ahlstedt
Sidantal: 317
Förlag: Mälarbörsen Bokförlag

Handling:

En hästdomare blir skjuten av en lejd mördare som i sin tur råkar ut för en bilolycka. En mystisk kvinna besöker den misstänkte mördaren på sjukhuset och dödar honom. Fler män hittas döda, alla mördade på brutala sätt. Sören Högström vid länskriminalen i Göteborg misstänker att morden hänger ihop. Vem är den mystiske kvinnan och vad har männen för gemensamt? Högström får förstärkning i gruppen av Fatima Wallinder.

Mina tankar:

Detta är Mats Ahlstedt debutbok, den kom ut för första gången 2003 (den utgåva jag har läst kom 2010 och är en lätt omarbetat pocketutgåva). Jag har tidigare läst hans böcker om profileraren Ella Werner. Han har även skrivit om Fatima Wallinder och de andra poliserna vid länskrims och jag kände att skall man möta nya karaktärer så är det lika bra att lära känna dem från början. Och det är med denna bok som vi först får lära känna poliserna vid länskriminalen.   

Boken börjar i högt och spännande tempo. Det hinner hända mycket på de första femtio sidorna, nästan lite så att man undrar vad som finns kvar att berätta i resten av boken. Men med Ahlstedt bakom orden behöver man inte vara orolig, detta visar han även i sin debutbok. Efter den händelserika starten på boken lugnar det ner sig lite och utredningen börjar. Ahlstedt håller uppe spänningen boken igenom med sitt raka språk och tempo som gör boken till en riktig bladvändare.

Ahlstedt växlar och blandar bra med själva fallet och huvudkaraktärernas privatliv. Vi får en bra bild över karaktärerna och deras relationer med varandra. Han bygger upp något som jag misstänker, utan att ha läst de andra böckerna i serien, kommer att ligga som grund för att låta karaktärerna växa bok för bok.

Detta är verkligen en bra debut och jag vet inte varför jag inte har upptäckt Ahlstedt tidigare, läste honom för första gången tidigare i år. Han skriver riktigt bra och spännande böcker med bra driv som är lätta att ta till sig och är som sagt riktiga bladvändare. Åt andra sidan så kan jag skatta mig lycklig också. Har nio böcker till att läsa om Fatima och de andra poliserna på länskriminalen innan jag har läst ifatt utgivningen och måste vänta på att nästa bok skall komma.

Omdömen av andra böcker av författaren:

När Inget Annat Återstår
Öga För Öga, Tand För Tand
Ondskans Ansikte

E-bok Bokus Adlibris
Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar