torsdag 25 april 2019

Susanne Boll: Eldsystrar


Titel: Eldsystrar
Författare: Susanne Boll
Sidantal: 265
Förlag: Bokfabriken 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Vera Lilja är en erfaren, skicklig och omtalad psykolog med en mottagning vid Odenplan i Stockholm. Hon har under en tid mottagit anonyma hot som har blivit alltmer påträngande. I Veras ungdom förlorade hon sina föräldrar i en eldsvåda och henne syster blev svårt skadad. Hon har i hela sitt liv känt en enorm skuld över detta och försöker sona den genom att hjälpa andra. När Veras favoritklient Ayana uteblir från ett avtalat terapimöte blir Vera orolig.

Mina tankar:

Detta är Susanne Bolls fjärde bok och första om psykologen Vera Lilja. Hennes tidigare böcker är, om jag förstått det rätt, relationsromaner och detta är den första boken i spänningsgenren. Detta är en psykologisk thriller.

Författaren själv är psykolog och detta tycker jag känns i de bitarna av boken, och det är en stor del, när det kommer till huvudkaraktären, Vera Lilja, och hennes möten med sina klienter. Mötena och handlingarna känns trovärdiga.

Att hon har skrivit relationsromaner tidigare förstår man också för det finns även i denna. Det är många olika relationer som vi hinner möta i denna bok, det är mest fokus på Vera Lilja och hennes relation till sin syster samt Veras särbo. Det finns en del bikaraktärer som vi också lär känna.

Boken känns lite som en presentation av Vera Lilja och personer runt omkring henne. Vi får i bitar lära känna Vera och hennes bakgrund. Hon har ett förflutet som ständigt hemsöker hennes sinne. Hon har skuldkänslor över den hemska eldsvådan som tog hennes föräldrars liv och skadade hennes syster för livet. Hon har skuldkänslor för detta samtidigt som hon försöker hjälpa andra personer med deras problem.

Vi möter även andra personer som är viktiga i Veras liv och får veta lite om dessa. Jag misstänker att i kommande böcker, nu när presentationen är klar, så kommer vi att få veta mera om dessa och jag tror att en del av dem kommer spela en stor roll i hur saker kommer att utveckla sig. Tänker på relationsbiten av historien, man anar en del saker men får aldrig ett avslut, så jag tror att detta kommer att gå som en röd tråd igenom böckerna.

Spänningsmomenten och relationsbitarna är bra avvägt tycker jag och utgör en helhet som fungerar bra tillsammans. Det är ett lätt språk att ta till sig och handlingen har ett bra tempo. Med detta och sina korta kapitel så går det snabbt att ta sig igenom boken. Den är en bladvändare som är svår att lägga ifrån sig. Den håller uppe intresset hela vägen och när man har läst sista sidan så vill man ha mera. Man blir nyfiken på vad som finns i framtiden för Vera Lilja och jag ser fram emot att läsa nästa bok.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris 
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram    
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur    
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar