onsdag 17 april 2019

M.F. Skuggeld: Alvy - Den Förlorade


Titel: Alvy - Den Förlorade
Författare: M.F. Skuggeld
Sidantal: 320
Förlag: Miramir Förlag/Whip Media
 
Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Alvy har alltid känt sig annorlunda och har alltid fått höra att hon är konstig. Även om det är sårande, så vet hon också att det stämmer. Hon är inte som andra. Men vad det är har hon svårt att sätta fingret på. Hon lever tillsynes ett normalt tonårsliv. Hon går skolan och umgås med sin enda vän Jenny. Men en dag händer något om sätter hennes värld i gungning.

Mina tankar:

Detta är den första boken om Alvy, en flicka som det visar sig har ett för henne dolt förflutet. Det är en fantasybok som utspelar sig i vår värld och riktar sig mot ungdomar och uppåt. Den passar alla som vill ha fartfyllt äventyr med myter och sagor i grunden.

Bakom författarnamnet finner vi Mikael Mansén som skriver mera skräckbetonat under sitt namn. Har tidigare läst Guds Synd, läs här vad jag tyckte om denna. Att han har valt att skriva under pseudonym är, om jag förstått det rätt, för att han vill skilja sina historier som riktar sig till en yngre målgrupp än hans mörka och skrämmande historier som riktar sig först och främst till en äldre publik.

Kan säga med det samma att även fast detta är mera saga och äventyr än hans skräckböcker så finner jag små glimtar av hans lite hemskare lynne i denna berättelse. Det är lite mörkare och lite mera brutalare i sina stunder än vad vanliga ungdomsböcker brukar vara. Detta gillar jag, för det gör att det inte blir så sockersött och att man som vuxen kan finna denna läsvärd. Och jag misstänker också att man som ungdom vill någonstans i sin bokslukarålder börja gå på tyngre och allvarligare böcker och då blir detta ett helt utmärkt steg till det.

Och att detta ät en bok att sluka det märker jag snabbt när jag läser den. Det är en påhittig och intressant historia som vi får serverat här, den suger tag i en med det samma och trollbinder en. Allt är inte som man tror och tillsammans med Alvy får vi i små bitar veta mera om denna alternativa och magiska värld som döljer sig mitt ibland oss.

Den knyter sig mycket med den fornnordiska mytologin, vilket alltid har intresserat mig så detta är ett stort plus. Tycker det är kul när svenska fantastikförfattare utgår från något som sticker ut från de internationella författarna som ofta utgår från den anglosaxiska medeltiden. Det kan vara, som i detta fall, nordiska mytologi eller i andra fall folktro. Jag tror att detta är ett viktigt element för att svensk, och nordisk, fantastik skall sticka ut och kanske ta sig en plats på den internationella marknaden.

Karaktärerna är intressanta att följa och jag gillar att allt kanske inte är så svart och vitt. Det kanske är mera en gråzon som gör att man inte är säker på vad som kommer hända härnäst i berättelsen och med karaktärerna.

Språket är lätt att ta till sig och målande. Det är som sagt en fantasirik värld som målas upp och man tror på den och jag misstänker att om man bor eller besöker Stockholm och Gamla Stan så kommer man nog att se sig om lite extra.

Det enda problemet med denna bok är att inte andra boken finns ännu för den vill man läsa med det samma som man har slagit ihop denna. En riktigt bra och spännande bok för alla som gillar det där magiska. En bra start på en serie som jag hoppas på kommer att fortsätta i många böcker.

Häftad Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram    
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar