torsdag 21 maj 2020

Fredrik Söderqvist: Stjärnstenen


Titel: Stjärnstenen
Författare: Fredrik Söderqvist
Sidantal: 376
Förlag: Enma Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Handling:

Den första skoldagen efter sommarlovet börjar märkliga saker hända i Annelis liv. En städare dyker upp i hennes klassrum och får klassbarnen och den strikta fröken Alvsporre att dansa och tjoa. Hennes pappa och mamma är hemlighetsfulla, och sedan blir det bara värre…

En mäktig trollkarl tar med sig Anneli och hennes lillebror Niklas till den magiska världen Aicha. Där pågår en kamp mellan de goda trollkarlarna och den onda Klodwig. Tillsammans med nya vänner blir syskonen indragna i kampen och det visar sig att Anneli är någon mycket speciell, som har väldigt speciella egenskaper.

Mina tankar:

Detta är författaren Fredrik Söderqvist första roman, han har skrivit tidigare en faktabok på engelska. Denna är en fantasybok som riktar sig först och främst till äldre ungdomar, men ser det även att äldre kan uppskatta boken.

Det är som sagt en fantasybok och det är den första i en serie som heter Sagan om Aicha. Det är fantasy i stil med Harry Potter och Narnia, denna genre brukas kallas för portalfantasy. Denna genre brukar börja i vår värld och sedan på något sätt så förflyttar sig huvudkaraktärerna till en annan värld.

När jag läser boken så dras jag in i handlingen, jag riktigt känner hur den utstrålar äventyr och berättarglädje. Fast jag inte riktigt är målgruppen för boken så fastnar jag i den och världen som vi får ta del av. När syskonen dras in i denna nya värld så får vi som läsare vandra tillsammans och upptäcka den med dem. Man får bitar av världen förklarad för sig i den takt som ungdomarna stöter på det, och det händer saker hela tiden och det är alltid nya saker att lära sig som skiljer sig från vår värld.

Språket är lite mera avancerat än vad man kanske skulle tänka sig för målgruppen, i alla fall för de som inte är vana läsare. Men är man däremot i denna ålder och van läsare, samt att man gillar äventyr i form av fantasy så har man verkligen en bok att se fram emot.

Då detta är första boken i en planerad serie, på hur många vet jag inte, så är det inte konstigt att man känner att denna bok är en uppbyggnad till vad som skall komma längre fram i serien. Vi får lära känna huvudkaraktärerna och andra troligen viktiga karaktärer. Vi får som sagt ta del av världen och saker som skiljer sig från vår värld, men ändå tror jag inte vi har sett allt som denna värld har att erbjuda.

Boken bjuder på alla sorters av känslor, det är roliga stunder och det är spännande ögonblick. Det finns även stunder när den blir allvarlig, allt detta växlar på ett bra sätt.

Det lyser som sagt en stor berättarglädje igen hela boken och jag ser verkligen fram emot att läsa kommande böcker i denna serie.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 
Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar