lördag 23 maj 2020

Olséni & Hansen: Grannar I Död Och Lust

Titel: Grannar I Död Och Lust
Författare: Olséni & Hansen
Sidantal: 299
Förlag: Bokfabriken 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

Ester Karlsson, 78 år och änka, bor tillsammans med kakaduan Roland i den välmående bostadsrättsföreningen Lärkan. Det har dragit ihop sig till städdag med obligatorisk närvaro, vilket sannerligen sätter grannsämjan på prov. Innan dagen är över hittas en av grannarna död ovanpå cykelskjulet. Ester, hennes ständigt bantande syster Barbro och den hypokondriske svågern Arne, får genast polisens blickar på sig. När sedan ännu en granne dör under mystiska omständigheter drar Ester igång sin egen lilla mordutredning och ingen i Lärkan går längre säker.

Mina tankar:

Detta är tredje boken om Ester Karlsson, de två tidigare heter Ester Karlsson med K och Ett Lik I Garderoben. Författarna Olséni och Hansen har även skrivit ett antal böcker i serien Mord I Falsterbo, den sjätte boken kommer senare i år, samt 4 böcker i serien Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå som är en serie som riktar sig till barn.

Om man har läst tidigare böcker om Ester Karlsson eller för den delen någon i Mord I Falsterbo så vet man nog vad man har sig att vänta när det kommer till denna författarduo. Det är döda personer, galna pensionärer som är krut i, dödsfall som kan vara ett mord eller en olycka. Utöver dessa krutpaket till pensionärer så möter vi många andra udda och galna karaktärer. Allt detta med en stor bit humor. Jag skulle nästan påstå att författarna har skapat sig en egen liten undergenre i spänningslitteraturen.

Det är som sagt tredje boken i en serie, den går absolut att läsa utan att man har läst de två tidigare böckerna, men jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning ändå för att få ut det mesta och förstå relationen mellan de olika återkommande karaktärerna.

När jag läste denna bok så hade jag ett stort leende på läpparna. Den ena galenskapen efter den andra hände. Ju mer man läser om Ester Karlsson och de andra i bostadsrättsföreningen Lärkan ju mer skakar man på huvudet. Man trodde att i tidigare böcker så har man sett till fullo vad som kan hända om man hänger med dessa karaktärer. I denna så, utan att säga för mycket, så tycker jag att galenskaperna och det morbida går ytterligare ett steg uppåt. Detta är inte något negativt utan jag älskar det att den överraskar en på detta sätt.

Det är en del dödsfall i dessa böcker men det blir aldrig hemskt. Boken är skriven med en sådan värme och humor att man välkomnar det. Det blir en mysig och rolig avkoppling från verkligheten. Det är ett lättsamt språk som flyter på riktigt bra. Alla karaktärer får sin tid i rampljuset och då det är en pusseldeckare så får man ta del av deras liv och vad som hände vid dödsfallen.

Många säger, och jag är en av dem, att denna serie är en hyllning till Agatha Christie och Miss Marple. Jag kan verkligen se Miss Marple i Ester Karlsson när hon knackar på hos de olika grannarna för att försöka lösa mysteriet med den döde grannen. Men hon är inte en kopia på Miss Marple, nej hon är sin egen karaktär och står stadigt på egna ben.

Så om du vill ha en skön avkoppling med en bok som är full av udda karaktärer och en stor dos av humor, samtidigt som den rör sig i spänningsgenren så rekommenderar jag varmt denna bok. Luta dig tillbaka och följ med på galenskaperna som händer i Lärkan, jag längtar redan tillbaka dit, som tur är så har jag kvar några delar av Mord I Falsterbo att läsa.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Badhytten
Fågelskådaren
Ester Karlsson Med K
Ett Lik I Garderoben

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E.bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar