söndag 17 maj 2020

E.P. Uggla: Första Hösten: Röd Skymning

Titel: Första Hösten: Röd Skymning
Författare: E.P. Uggla
Sidantal: 247
Förlag: Swedish Zombie

Handling:

Fyra veckor efter utbrottet. Blomdammet har svepts upp i atmosfären och evig skymning råder i Sverige. Men de smittade jagar inte längre. De dör och förvandlas till en del av skymningslandskapet. Myndigheterna gör en kraftsamling och hoppet spirar. Sverige kan ta sig ur det här. De är då de kala, frosttyngda trädgrenarna får onaturligt röda löv.

Mina tankar:

Detta är andra (och avslutande men kanske ändå inte sista) boken i serien Första Hösten. Den första heter Blå Gryning och kom ut för första gången 2017.

Som sagt så kom den första boken ut för tre år sedan och om man läste den, som jag, då så kanske man borde bläddra igenom den igen för att friska upp minnet och de olika karaktärerna. Jag gjorde inte detta och hade lite svårt i början att komma ihåg allt som hade hänt. Jag kom ihåg de stora dragen i handlingen. Dock så tog det mig inte många sidor innan jag kom till rätta med de olika karaktärerna och vad det var som hade hänt dem i första boken.

Om du däremot inte har läst den första ännu så skall du absolut göra det innan du läser denna. Dels för att förstå handlingen och situationen som utspelar sig i denna bok. Men först och främst för att den första boken är en så jäkla bra bok att den bara måste läsas av alla som gillar denna typ av bok. Som tur är för de som missade den när den kom ut för första gången så har förlaget, Swedish Zombie, valt att ge ut den på nytt.

I första boken så fick vi uppleva hur en smitta sprider sig från några blommor och slår ut samhället. Nu i dessa tider som råder så kanske denna handling slår betydligt hårdare och träffar närmare en som läsare. Dock så ligger boken, än så längre, flera steg högre upp på skräck-faktorn. För i första boken så förvandlar smittat människor till något monsterliknande.

Nu är vi i andra boken och samhället är näst intill utslaget. Det finns små rester kvar som kämpar för att överleva. En del av dessa försöker hitta en väg ut ur allt detta genom att hitta en lösning, men frågan är till vilket pris. Alla kanske inte går den snälla vägen.

Språket är stabilt och E.P. Uggla håller uppe spänningen. Hon får till känslan av utsattheten och skräcken när ett samhälle har fallit sönder av en smitta, en smitta där allt kan döda dig, inte ens luften är säker och växter är inte längre så oskyldiga och fina att titta på.

Men det är inte bara skräcken för ett samhälles undergång som skildras i boken, nej hon kör hårt även på den renaste formen när det kommer till skräck. Jag pratar om monster, för i denna finns de på riktigt. Jag sa ju att smittan i första boken förvandlade människor till monster, i denna går hon ytterligare ett steg och hon sparar inte på något när det kommer till monster-skräck.

Denna monsterdel älskar jag så mycket att jag nu vill ge en utmaning till de svenska filmbolagen. Är det inte dags att vi får en högklassisk monster-skräck i Sverige? Jag menar inte några b-aktiga monster utan riktigt snygga, i dessa två böcker finns handlingen och varelserna. Så mitt tips är att ta kontakt med E.P. Uggla och sätt Sverige på marknaden när det kommer till monsterskräck även i filmvärlden. I litteraturen har vi som tur redan fått det med dessa böcker.

När jag skrev om den första boken så sa jag att den var en stark start på en fortsatt karriär som författare för E.P. Uggla. Med denna så visar hon att det inte var en engångsföreteelse, för denna bok är minst lika bra. I slutorden så skriver hon att denna bok avslutar Första hösten men att det väntar mer på andra fronter, kanske en Första vinter eller en Första vår väntar oss i framtiden, man kan alltid hoppas. Bara det inte tar tre år innan den kommer, vet hur tufft det är i bokbranschen för mindre författare att få ut sina böcker så köp dessa böcker nu och sprid sedan ordet om dem till alla ni känner.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Första Hösten: Blå Gryning

Köp boken:

Kartonnage Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar