torsdag 4 juni 2020

Gabriella P. Kjeilen: Mellody Looh - Förvandlingen

Titel: Mellody Looh – Förvandlingen
Författare: Gabriella P. Kjeilen
Sidantal: 357
Förlag: Seraf Förlag

Handling:

Nattetid avlöser mardrömmarna varandra och under dagarna är det istället brutala tankar om hämnd som fyller Mellodys sinne. Efter att ha förlorat så mycket vet hon inte hur hon ska gå vidare. Den enda utväg hon ser är att ge efter för hämnden och ge sig av på en resa till Östlandet. Ett sandbeklätt land där drakar flyger över den molnfria himlen. Men det hon inte inser är att hennes beslut är början till det profeterade slutet.

Mina tankar:

Detta är tredje boken i serien om Mellody Looh. En fantasyserie som riktar sig till unga vuxna och uppåt. Denna kom ut 2018. Jag skall tillägga hela serien har kommit i en omarbetad nyutgåva, jag har läst den gamla utgåvan så jag vet inte hur mycket som skiljer de olika utgåvorna åt.

Då det är en del i en serie så skall man ha läst de två tidigare böckerna för att kunna hänga med i handlingen. De heter Mellody Looh – Födelsemärket och Mellody Looh – Flykten.

Då det var några år sedan jag läste de två tidigare delarna så hade jag glömd en del detaljer i handlingen, kom ihåg stora drag men inte allt annat. Det tog ett tag innan jag fick friska upp minnet med alla karaktärer och händelser som var viktiga. Missade när jag började på boken att det fanns några sidor som sammanfattade handlingen i de tidigare böckerna, detta upptäckte jag när jag hade ungefär en tredjedel kvar av boken. Hade jag sett det tidigare så hade det nog hjälp mig att friska upp mitt minne snabbare.

När jag väl hade fått karaktärerna på plats så drogs jag in i handlingen som är riktigt karaktärs och relationsdriven. Det är kärlek och det är kampen om att välja sidor. Detta är bra uppmålat och man bryr sig verkligen om vad det är som kommer att hända de olika karaktärerna och man känner av deras känslor.

Och det här med sidor, jag gillar att det inte är så svart och vitt att det finns en god och en ond sida. Visst kallas sidorna för ljuset och mörkret men personerna från båda sidorna kan vara onda eller goda. Det bildas konflikter med detta.

Det är både en episk berättelse och en nära. Det är episk för att det är händelser som kommer att ändra stora delar av denna värld och det är nära då den lägger som sagt vikt på varje karaktär och deras handlingar istället för den stora händelsen i sig.

Det är en riktigt intressant värld som författaren målar upp, den växer för varje bok då mer och mer visas upp för läsaren. Det blir till ett universum då det hintar om flertalet gånger genom serien att det finns andra världar också.

Språket är lätt att ta till sig och väver in dig i handlingen som är gripande. Detta är tredje och sista delen. Det finns en fristående bok som utspelar sig i samma värld men i framtiden istället. Boken knyter ihop allt riktigt bra och det blir ett spännande avslut. Dock så kanske denna hintar lite om att det kanske inte är helt slut på berättelser från denna serie. Ser fram emot att se vad Gabriella kommer med härnäst.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Födelsemärket (Mellody Looh #1)
Flykten (Mellody Looh #2)
Magin Vaknar

Kartonnage Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar